New Urban Creatives helpen Almere Smart Society

Een consortium van Cisco, Liander, IBM, Living PlanIT en Philips werkt samen met het Economic Development Board Almere aan de Almere Smart Society. Het consortium krijgt daarbij input van de New Urban Creatives: een groep ‘jonge honden’ met frisse ideeën.

Vlnr: Brian, Daniëlle en Matthijs. (Foto's aangeleverd)


Ze bedachten onder meer een showcase voor de Grote Markt, waarbij bekeken wordt op welke manier het horecaplein van Almere een meerwaarde kan krijgen met behulp van nieuwe technologie. Zo kunnen de bewakingscamera’s op het plein ook registreren hoeveel mensen er op dat plein rondlopen en de looproutes in kaart brengen. De werking van de fonteinen kunnen aangepast worden bij warm weer. Maar de horeca-ondernemer kan via smartphones van de aanwezigen op het plein ook een ijsje in de aanbieding doen. Zo zijn er talloze andere mogelijkheden die de voorstelling van niet-deskundigen ver te boven gaan. Tijd voor de nieuwe generatie, dus. We stellen vier van die New Urban Creatives voor die meedenken aan de Almere Smart Society.

Daniëlle van Zuijlen


“Ik ben vorig jaar afgestuurd bij de Hogeschool van Amsterdam. Ik volgde de opleiding Communicatie en Management. In die tijd liep ik stage bij de gemeente Almere. Ze vroegen mij of ik wilde meedoen aan de beweging New Urban Creatives. Nou, dat wilde ik wel.”
Vanuit haar vakgebied communicatie heeft de Almeerse een heel eigen rol binnen de beweging. “De beweging telt verschillende disciplines. Als er een idee ontstaat dan bekijk ik in hoeverre dat aansluit bij de doelgroepen. Zo heb ik bijvoorbeeld de panelsessies georganiseerd waar uiteindelijk de showcase rond de Grote Markt uit ontstond. Daar namen studenten van het ROC en Windesheim aan deel. Op die manier konden we de behoeftes naar boven halen. Mustafa hielp me dan met de manier waarop dat technisch ingepast kon worden. Het is fantastisch om aan mee te mogen werken. Als Almeerder ben ik echt enthousiast over deze ontwikkeling. Ik heb er echt gevóel bij en draag op die manier bij aan de verbindingen tussen mensen en heb ook veel contact met ondernemers. Er wordt al veel over getwitterd en op facebook geplaatst. Wat het me kost? Nou, toch wel een werkdag per week.”


Mustafa Akpolat


Op de Grote Markt via je smartphone Vier op een rij spelen met onbekenden. Realltime promoten van acties voor ondernemers: je moet wel heel creatief zijn om alle mogelijkheden te kunnen benutten.
Mustafa Akpolat is met zijn bedrijf Dutchnovum.nl zo’n creatieveling. “Ik bedenk innovatieve concepten in de vorm van apps, games en interactieve installaties voor bekende en onbekende behoeften van een individu of een groep mensen met een sterk en duurzaam businessmodel”, zegt Mustafa. “Mijn inbreng aan de beweging is vrijblijvend. Ik verdien er niets aan. Ik bekijk op strategisch niveau wat er relevant kan zijn om een app te ontwikkelen die de attractiviteit van een gebied vergroot en uiteindelijk meer bezoekers trekt. Er is zoveel data beschikbaar en ik vertaal dit naar bruikbare informatie waarmee ik de innovatieve toepassingen realtime kan aansturen. Bijvoorbeeld op het gebied van vermaak, maar waar ook de ondernemers baat bij hebben. Denk ook aan Smartapps waarmee handhavers met een mobile device de camerabeelden realtime kunnen bekijken uit de verschillende hoeken van het centrum.”
In de beweging maakt Mustafa als bruggenbouwer de vertaalslag van strategische speerpunten voor de binnenstad van Almere naar innovatieve concepten die technisch haalbaar zijn.“Als Matthijs en Brian een website ontwikkelen vertel ik aan welke eisen die moeten voldoen en voor Daniële bedacht ik een communicatiematrix om via de verschillende online kanalen informatie over Almere Smart Society te presenteren.”


Brian Florea


“Ik ben via Almere Smart Society bezig met de toekomst van de stad en dat is een uitdaging. Je bent er deelgenoot van. Samen met Matthijs geef ik de website vorm. Hij doet het technische deel en ik de vormgeving. Ik leer ontzettend veel van het samenwerken met hem, maar ook met Mustafa en Daniëlle.”
Vanuit zijn bedrijf Zenze.nl ontwierp Brian het opvallende logo van de Almere Smart Society. “Je ziet de V van ‘Victory’, oftewel: overwinning. Maar het is ook de V van ‘Vrijheid’ en van ‘Vrolijk gevoel’. Het straal positivisme uit. Ik wilde in het logo juist niets laten terugkomen van de ICT-wereld. ICT is namelijk wel heel belangrijk bij Almere Smart Society, maar de techniek staat in dienst van de mensen. Het gaat om de mens. Zorg voor elkaar, verbinden. Daar draait het om.”


Matthijs Neijenhuijs


De grote kracht achter de techniek van Almere Smart Society is Matthijs Neijenhuijs. “Iedereen vraagt altijd: ‘maar wat dóet Almere Smart Society nu eigenlijk precies?’ Het grappige is dat dat voor veel mensen die er bij betrokken zijn ook nog onduidelijk is. Het is de ICT-toekomst van de gemeente Almere. Zoveel is duidelijk. En in die ICT-toekomst ontdekken we wat er allemaal mogelijk is. We gaan dat ontdekken. Aan de Almere Smart Society werken grote bedrijven mee. Burgers en bedrijven mogen met ideeën participeren in dat proces. Enerzijds voor de input: wat willen we eigenlijk? Anderzijds ook om draagvlak te creëren. Momenteel bouw ik met Brian een site om daar de basis voor te leggen. Dat is de portal waarmee de Almere Smart Society zichtbaar is. Maar we werken ook aan een app. Alles draait om techniek en het gebruik van de aanwezige data. Maar hoe zorgen we ervoor dat die techniek in dienst staat van de stad. De technologie moet immers in dienst staan van de stad en haar bewoners. Mijn wens is dat dat tot mooie, nieuwe initiatieven leidt.

Artikel geplaatst op: 25 april 2013 - 17:00

Gerelateerd

Delen

4 reacties

Geplaatst door Peter Aggenbach langer dan 1 jaar geleden Reageer
Dit zijn ze dan. Het was een speurtocht om er achter te komen wie achter Almere Smart Society zit. Het zijn deze 'vrijwilligers' die via de gemeente Almere > de EDBA > en Almere Smart Society werkzaamheden buiten het zicht van de Almeerse burger uitvoeren. Ik zeg, dit kan transparanter, dit artikel draagt daar eindelijk aan bij.

Het selectieve gezelschap noemt zichzelf The New Urban Creatives Almere [NUCA]. Het is een 'zwermgenootschap' dat - via van mond tot mond bekendheid - zal aangroeien,... U kunt zich ergens aanmelden, waar weet ik niet. Stichting Digitaal Almere en andere bestaande groepen en organisaties uit de Almeerse ict branche zijn welkom maar zij moeten zich wel opdringen anders komen ze er niet in. Het is toch steeds weer reuze bijzonder en interessant hoe bestaande initiatieven in Almere, met de nieuwe idee├źn van anderen, op de achtergrond 'mogen' verdwijnen. Het resultaat is wel dat de culturele en creatieve snobs ook hier weer op de eerste rij komen te zitten,..
Geplaatst door Peter Aggenbach langer dan 1 jaar geleden Reageer
Een prachtig initiatief!
Geplaatst door Peter Aggenbach langer dan 1 jaar geleden Reageer
Deze tweede reactie is niet van mij!
Geplaatst door Irene van Leeuwen langer dan 1 jaar geleden Reageer
Ziet er uitnodigend uit. De inter-'digid' mens zal zich aangesproken voelen.

Plaats je reactie: