Horizon gaat dicht op ondernemer zitten

Horizon is de nieuwe regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland en is erop gericht om ondernemers in de provincie te laten groeien. Bijvoorbeeld als ze een nieuw product op de markt willen brengen of productiegroei voorstaan. Marco Smit is aangesteld als directeur.

Marco Smit (foto: aangeleverd)


Marco Smit weet als geen ander bedrijven te enthousiasmeren. Hij woonde jarenlang in Boston en Dubai om bedrijven te interesseren voor vestiging in Nederland. Sinds maart is hij directeur van Horizon, de opvolger van Ontwikkelings Maatschappij Flevoland (OMFL). Waarom verlaat hij het mooie buitenland voor deze baan?
“Ik woon alweer enige tijd in Nederland, hoor. Mijn kinderen zijn opgegroeid in het buitenland, maar juist door die ervaring drong bij mijn vrouw en mij het besef door dat Nederland een geweldig en stabiel land is. We wilden ze hier de middelbare school laten doen. Horizon is nu voor mij een interessante uitdaging. Op alle drie de speerpunten (financiering, business development en internationalisering, red.) heb ik inhoudelijk veel ervaring. Met Horizon kiest Flevoland bovendien voor een heel hoog ambitieniveau. Dat sprak mij aan.”

Groeipotentie


Met name de groeipotentie van Flevoland ziet Smit als een uitdaging. “Amsterdam wil al geen datacenters meer hebben omdat dat teveel stroom vreet en teveel ruimte kost. Overal in Nederland kom je al snel in de knel. Hier in Flevoland is nog ruimte om te groeien.”
Horizon werd onlangs gepresenteerd als opvolger van OMFL, waar drie entiteiten afzonderlijk van elkaar werkten: het regionale ontwikkelingswerk, Sportservice Flevoland en Visit Flevoland dat zich vooral op toerisme richt. Smit: “Die zijn uit de organisatie gestapt en OMFL was al een fusietraject gestart met Beheer Flevoland Participaties, het oude beheer-vehikel van de provincie. En daarmee zijn we op weg een echte Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) te worden. Niet de grootste misschien, maar we gaan wel proberen de beste te worden. ”
Met zo’n ROM kan worden ingehaakt bij een landelijk netwerk waarvoor EZ ook extra gelden beschikbaar heeft voor investeringsfondsen, of zelfs meedoet als aandeelhouder en subsidie geeft.
Smit: “De provincie Flevoland heeft er echt voor gekozen om Horizon dé uitvoeringsorganisatie te laten zijn op economisch gebied, met allerlei nieuwe programma’s op het gebied van circulair, agro-food of high-techsystems. Daar spreekt niet alleen een enorme ambitie uit, maar ook een enorme verandering. We gaan veel dichter op de ondernemer zitten. Te lang is vanuit het provinciehuis of gemeentehuizen bepaald op welke manieren ondernemers kunnen worden aangestuurd. Met de keuze voor Horizon stappen ze daar van af. Horizon wil veel meer ophalen bij ondernemers: waar is behoefte aan? Wij zijn niet van beleid, maar van uitvoering: doen!”


Groeimakelaars


Om die nieuwe koers handen en voeten te geven worden binnenkort onder meer twee groeimakelaars aangesteld. “Die gaan op bezoek bij bedrijven die groeiambities hebben en inventariseren welke hobbels ze tegenkomen. Individueel bereik je namelijk niet zoveel. We gaan kijken hoe Horizon ze kan helpen. Alleen al door te luisteren kan je negen van de tien problemen oplossen. Maar die makelaars krijgen ook een beeld welke problemen er in breder verband zijn. Dat kunnen we dan ook oppakken. Gevolgen van de Brexit bijvoorbeeld, of misschien wel op logistiek gebied, omdat er een bedrijventerrein vastloopt met verkeer. Of een nog mooier voorbeeld: het vinden van gekwalificeerd personeel. We gaan er dan wat mee doen. Een seminar organiseren, of met onderwijsinstellingen om tafel te gaan zitten om nieuwe opleiding te starten. Maar bijvoorbeeld ook om de provincie te vragen beleid daarop te maken.”

Groei


Smit ziet voor Flevoland veel groeipotentieel in de logistieke sector, vooral langs de A6, en voor Almere in de dienstensector. “Maar vooral in de high-techsector en de circulaire economie liggen grote kansen. Vooral omdat we zo dicht bij de Randstad zitten, want daar wordt enorm veel geconsumeerd. Lelystad Airport biedt ook kansen. Het is misschien de doodsteek voor Eelde Airport maar voor alles wat noordelijk van Almere ligt wordt het heel interessant om vanaf Lelystad te vliegen. Ik weet van buitenlandse bedrijven dat ze bij hun keuze voor locaties vooral kijken naar de nabijheid van een luchthaven. In de praktijk gebruiken ze die luchthaven misschien niet, maar als die er niet is, scoor je gewoon minder. Voor investeringsbevordering is het essentieel. Almere heeft zelfs de keuze: Lelystad én Schiphol.”

Artikel geplaatst op: 28 april 2019 - 14:16

Gerelateerd

Delen