Hoofdrol voor Almeerse Ingrid Ronner (51)
Overheidscampagne tegen vooroordelen oudere werknemers

Het aantal banen in Nederland stijgt naar verwachting van het UWV in 2019 met gemiddeld 1,4 procent. In Flevoland ligt dat percentage hoger: 1,9 procent. Onder vijftigplussers daalt de werkloosheid minder snel dan onder het jongere deel van de beroepsbevolking. Vijftigplussers die hun baan verliezen hebben vaak meer moeite om weer aan het werk te komen dan hun jongere lotgenoten en hebben meer kans om langdurig werkloos te raken.
Ingrid Ronner: “Hopelijk komt ik de persoon tegen die denkt: jou moet ik hebben. (Foto: aangeleverd)

Dat merkte ook Ingrid Ronner (51) uit Almere. Zij raakte drie jaar geleden haar baan als secretaresse kwijt. In haar zoektocht naar werk zet Ingrid vol in op haar netwerk, offline en sinds enige tijd ook online. Want door je netwerk uit te breiden, vergroot je de kans op het vinden van een baan. Momenteel staat Ingrids verhaal centraal in de landelijke campagne Uit Ervaring. Ingrid deelt haar ervaringen en tips met andere werkzoekenden.
“In het begin vond ik het lastig om op mensen af te stappen, maar tegenwoordig vertel ik bijna iedereen die het horen wil dat ik werk zoek en wat voor werk ik zoek”, zegt Ingrid. Bij een training van het UWV werd ze aangespoord om ook actief te worden op LinkedIn: “Ik vond het best eng in het begin. Je wordt geconfronteerd met allemaal jonge mensen die zichzelf daar promoten. Hoe ga ik daar ooit aan tippen? dacht ik.” Ook het delen van persoonlijke informatie online, was een drempel: “Je zet van alles over jezelf online, terwijl je geen idee hebt wie het allemaal leest. Maar, dat is nu juist de kracht van online netwerken. Dat kwartje moest even vallen.” Sindsdien heeft Ingrid haar LinkedIn profiel geprofessionaliseerd en haar netwerkcontacten ruim verdubbeld: “Hopelijk kom ik net die groep, die organisatie, die persoon tegen die denkt: jou moet ik hebben.”

Uit Ervaring

Uit Ervaring deelt verhalen van werknemers, werkzoekenden en werkgevers om anderen te inspireren. De campagne volgt een aantal heldhaftige vijftigplussers. Dat kunnen werknemers, werkzoekenden of werkgevers zijn. Gemene deler is dat zij een bepaalde vaardigheid inzetten om de kansen voor zichzelf en vijftigplussers op de arbeidsmarkt te vergroten. De campagne laat zien hoe ze te werk gaan en deelt hun ervaringen en tips. De komende tijd staat Ingrid centraal, omdat zij zich volledig heeft gestort op het uitbreiden van haar (online) netwerk. Op www.uitervaring.nl is het verhaal van Ingrid te volgen. Andere heldhaftige vijftigplussers zijn doorzetter Joop die op zoek is naar een vast contract, ondernemer Theo die besloot een eigen bedrijf op te zetten, investeerder Majorie die regelmatig vijftigplussers aanneemt en talent scout Esther die talenten in vijftigplussers naar boven haalt. Uit Ervaring is een campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Artikel geplaatst op: 12 december 2018 - 14:23

Gerelateerd

Delen