Helft mkb ziet weinig in online marketing

Online zakendoen landt nog niet echt bij het mkb, blijkt uit de vierde editie van de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek onder 1.606 mkb-ondernemers, uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

45 procent van de mkb-ondernemers zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing. En dat terwijl al 76 procent van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afneemt. De helft van het mkb geeft aan nog geen 5 procent van de omzet uit online activiteiten te halen.

Na jaren van groei, stokt de digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland. Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere sites en heeft 16 procent in 2017 een webshop. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie (SEO, 29 procent) en e-mailmarketing (31 procent) is nauwelijks veranderd. Weliswaar zijn meer ondernemers online gaan adverteren, de gemiddelde besteding ligt daarbij echter lager dan twee jaar geleden.

Download hier de volledige rapportage.

Artikel geplaatst op: 11 juli 2017 - 09:21

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: