Bussummer schrijft roman over succesvol ondernemen

Steeds meer mensen starten als zelfstandig professional. Slechts vijftien procent slaagt binnen een jaar en zelfs drie Jaar later Is maar veertig procent succesvol. “Dat Is Jammer en nergens voor nodig”, zegt de Bussumse ondernemer Jochum Jarigsma. ledere ondernemer is maar een paar stappen verwijderd van zijn eigen succes, legt Jarigsma uit in zijn boek De Nieuwe Weg.
Jochum Jarigsma (Foto: aangeleverd)

Met zijn businessroman wil Jarigsma kleine ondernemers zeer laagdrempelig de meest essentiële ondernemersvaardigheden bijbrengen. Waarom heeft Jarigsma voor competentieverbetering in romanvorm heeft gekozen? "Omdat een ondernemer zich kan identificeren met de situatie van de hoofdpersoon”, zegt Jarigsma. “En door deze herkenning kan veel van hem en het ondernemersvak geleerd worden, zonder dat de lezer zich hoeft te verdiepen in moeilijke sales-theorieën en boeken. In drie uur heb je het boek uit en weet de lezer alles over klantbenadering."
Sinds 1999 geeft de Bussummer salestrainingen aan grote bedrijven. “Bedrijven die het goed aanpakken zien dat door hooggekwalificeerd personeel de omzet of productie daadwerkelijk stijgt. Bij kleinere bedrijven, tot tien medewerkers, gebeurt er bijna niets op dat vlak. Als deze kleine bedrijven besluiten mee te doen aan die salestrainingen dan verdienen ze de inschrijffee (ruim 2500 euro) ruimschoots terug. Maar ze durven niet. Dus daarom een boek van twee tientjes. In mijn geval tot medio november zelfs maar 15 euro".
Het boek gaat over het hoofdpersoon Rutger die woont op Schiermonnikoog. Hij wordt gezien als niet sympathiek; een geldwolf. Jarigsma: "In Nederland is het not done om over geld te praten, maar de waarheid is dat veel ondernemers ook een luxe leven zouden willen leiden. Rutger begint ook zo. En daar is op zich niets mis mee. Zo lang hij waarde blijft toevoegen in het economisch verkeer mag dat. Nederlanders houden er niet van om als money hungry bekend te staan. Tijdens reizen door ontwikkelingslanden zag ik dat geld van wezenlijk belang is om een prettig leven te leiden en zaken voor elkaar te krijgen. Daardoor werd ik - net als Rutger - materialistischer. lnmiddels combineer ik mijn idealisme met slim ondernemen wat leidt tot hele leuke initiatieven zoals de Wereld BBQ in Bussum waar ik woon. De BBQ richt zich in eerste instantie op de immigrantenbevolking, maar nadrukkelijk ook op de bevolking die van oudsher autochtoon is. De brug slaan tussen die werelden is geweldig.”
Wat de boodschap is van het boek? Jarigsma: "Word ondernemer. Het biedt je een grotere wereld waarin bijna alles mogelijk is. Dat is toch geweldig?"
De Nieuwe Weg - in zeven stappen naar meer omzet Uitgeverij: Big Business Publishers, € 15,00
Artikel geplaatst op: 09 november 2015 - 09:51

Gerelateerd

Delen