Rijden met Peugot 3008 Hybrid 225 Allure: Succesvolle symbiose 

Nieuwe plug-in hybrides worden op dit moment aan de lopende band gelanceerd. Nog los van elektrische modellen, zoals de e-208 en e-2008, doet Peugeot ook aan die hype mee. Met bijvoorbeeld de 3008 Hybrid en de Hybrid4. Die laatste heeft zelfs twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Maar eerst wil ik de 3008 Hybrid aan u voorstellen.

De Peugot 3008 Hybrid 225 Allure. (Foto: Hans van Sunder).

 

De 3008 is niet het enige Peugeot-model dat als plug-in leverbaar is. De 508 is dat ook. Maar terug naar de Auto van het Jaar 2017. De Hybrid is uitsluitend als Allure leverbaar en kost 45.160 euro. Een aantrekkelijke prijs dankzij een lage BPM (1.365 euro). Slechts drie opties had mijn testauto en wel metallic lak (800 euro), aluminium dakrails (250 euro) en comfortstoelen met elektrische verstelling (800 euro). Prijs geteste uitvoering: 47.010 euro. Voor dat bedrag staat de 3008 Hybrid standaard op 19-inch lichtmetalen wielen, heeft een uitgebreid pakket veiligheidssystemen en i-Cockpit met head-up display.

 

Sterk
Mede dankzij zijn markante design is de 3008 tot Auto van het Jaar 2017 verkozen. Hij gaat nu bijna vier jaar mee en nog steeds is het ontwerp onderscheidend en sterk. Een knappe prestatie en een compliment aan de designers die er in geslaagd zijn een SUV te tekenen, die na vier jaar nog steeds modern en aantrekkelijk overkomt.
Veel is er bij de Hybrid niet aan de carrosserie gesleuteld. Achterop prijkt het Hybrid logo, er zijn twee tankopeningen (rechtsachter voor benzine en linksvoor voor stroom) en als je elektrisch rijdt brandt onder de binnenspiegel een cyaankleurig Led-lampje. De Allure heeft standaard fraaie 19-inch lichtmetalen wielen.

 

Vertrouwd
Ook het interieur ziet er vertrouwd uit met de i-Cockpit en het kleine multifunctionele stuurwiel, pianotoetsbediening en een op een tablet lijkend multimediasysteem, dat specifiek voor de 3008 Hybrid is uitgebreid met functies zoals elektrische actieradius, vermogensmeter, energiestromen, informatie over benzine- en stroomverbruik, locaties van laadpunten en de e-Save functie. Het digitale instrumentarium kun je heel simpel aanpassen.
Optioneel had onze testauto elektrisch verstelbare comfortstoelen (800 euro). Die zitten prima en zijn goed te verstellen. Het kleine stuurwiel behorende bij de i-Cockpit vind ik persoonlijk te klein. In een 208 past het prima, maar in de 3008 komt het iel over. De gebruikte stoffen en materialen zijn van hoge kwaliteit en zorgen voor een premium gevoel.
Voorin zit je prima, maar op de achterbank is de (been)ruimte beperkt. Ook lever je bagageruimte in. Heeft de gewone 3008 nog 520 tot 1.482 liter laadvolume, de Hybrid komt niet verder dan 395 tot 1.357 liter.

 

Bewust
De aandrijflijn van de 3008 Hybrid bestaat uit een combinatie van een1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 133 kW/180 pk en 300 Nm en een elektromotor van 81 kW/110 pk en 320 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 165 kW/225 pk en 360 Nm koppel. Standaard is een 8-traps automaat gemonteerd. De topsnelheid ligt gelijk aan het systeemvermogen, namelijk 225 km/uur (elektrisch 135 km/uur) en de sprint van 0 naar 100 km/uur vergt slechts 8,7 seconden. Mooie cijfers. Maar het is bij een plug-in hybride van ondergeschikt belang. Het is de vraag hoeveel benzine je kunt besparen. Iedere keer waar mogelijk de batterijen (13,2 kWh) oplaadt en (milieu)bewust rijdt. Dus niet altijd plankgas, maar goed anticiperend rondrijden en zoveel mogelijk energie tijdens remmen en gas loslaten terugwinnen. Het spreekt voor zich dat de routes die je rijdt(veel op de snelweg, of juiste kortere stukken in stad en over binnenwegen) bepalend is voor het verbruik. Ik had in de week dat ik met de 3008 Hybrid reed een mooie mix, met iets meer stad/binnenwegen dan snelweg. Ik kwam daardoor uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 58,8 (!). WLTP-verbruik is overigens 1,4 l/100 km (1 op 71,4). Volgens WLTP kun je tot 50 kilometer puur elektrisch rijden. In mijn geval schommelde dat rond de 40 kilometer. Opladen aan een openbare laadpaal neemt een kleine twee uur (7 kWh) in beslag.
In Hybrid-stand vindt er een slim samenspel tussen benzine- en elektromotor plaats. Daar merk je weinig van. Je moet goed luisteren wil je het overschakelen horen. Als je niet te gek doet, blijft de benzinemotor mooi op de achtergrond.

 

Zwaarder
De Hybrid is behoorlijk zwaarder dan de PureTech 130. Die weegt leeg nog geen 1.300 kilo en de Hybrid door de elektromotor en accu's 1755 kilo. Dat extra gewicht heeft niet heel veel invloed op de rijeigenschappen, al merk je het wel. Maar nog steeds is de 3008 Hybrid een heerlijk rijdende auto. Geen superzacht afgesteld onderstel, maar een mooie balans tussen rijcomfort en sportieve wegligging. In bochten licht onderstuurd, op hoge snelheid stabiel en betrouwbaar. Dat zijn de remmen ook en het pakket veiligheidsvoorzieningen laat weinig te wensen over.

 

Conclusie
Ik heb de laatste tijd behoorlijk wat plug-in hybrides gereden en er zullen er nog meer volgen. Het is een auto naar mijn hart en zeker de 3008 Hybrid. Die ziet er niet alleen (nog steeds) heel aantrekkelijk uit (ook van binnen), maar rijdt heerlijk en als je jezelf de discipline oplegt om de batterijen plichtgetrouw op te laden, kun je veel brandstof besparen en het milieu sparen.

 

Broekhuis Peugot Almere
De Strubbenweg 13
1327 GA Almere, 036-2023805

 

Hans van Sunder
Autojournalist, HvS Publiciteit 
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 08 september 2020 - 09:08

Gerelateerd

Delen