Zakelijk autodelen het nieuwe normaal?

Nieuwe wegen in zakelijke mobiliteit

 

De mobiliteitsbehoefte van bedrijven verandert voortdurend door bijvoorbeeld flexibele arbeidscontracten of duurzaamheidsambities. Nu werken we door de coronacrisis vaker thuis en dat gaat in de toekomst, zo is de verwachting, nog veel meer gebeuren. Er zullen derhalve nieuwe wegen in zakelijke mobiliteit ingeslagen moeten worden.

Heeft zakelijk autodelen de toekomst? (Foto: WeGo)

 

Door de crisis staan leaseauto's bij bedrijven al weken stil en dat zal niet snel veranderen. Dat probleem vraagt om oplossingen. Zakelijk autodelen zou er één kunnen zijn en daar wordt al handig op ingespeeld, zoals door WeGo.

 

Met zakelijk autodelen kunnen voertuigen duurzamer en vooral efficiënter worden ingezet. Zo kunnen bedrijven met minder voertuigen nog steeds voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van hun organisatie. Geen stilstaande leaseauto's, maar optimaal gebruik van deelauto's doordat er per voertuig meerdere gebruikers zijn en de capaciteit daardoor beter wordt benut. Bijkomend voordeel is dat er minder CO2 wordt uitgestoten en er minder behoefte is aan parkeerplaatsen. De bijgeleverde software maakt alle relevante kosten inzichtelijk.

 

Woon-werkverkeer
De aanleiding is diep triest, maar vrachtwagenchauffeurs en mensen uit vitale beroepen, die echt met de auto naar hun werk moesten, zullen het filevrij naar hun werk rijden koesteren. Maar de samenleving gaat langzaam weer open en economische activiteit zal toenemen. We kunnen inderdaad meer thuis werken, zo is gebleken. Flexibele werk- en schooltijden kunnen ook hun steentje bijdragen. Maar hoe je het ook wendt of keert, in de anderhalvemeter-samenleving zijn overvolle bussen, trams, metro's en treinen taboe. Maar hoe komen we dan naar ons werk?

 

Alternatieven 

Er zijn verschillende alternatieven voor het openbaar vervoer zolang deze met restricties vanwege de coronacrisis te maken heeft. We kunnen weer massaal in de auto stappen, maar het doemscenario van nog meer files, vertragingen en economische schade duikt dan op. De fiets en dan met name de e-bike is herontdekt als vervoermiddel om naar het werk te gaan, maar deze is eigenlijk alleen geschikt voor niet al te grote afstanden. Dan maar de motor pakken? Ook dat is een optie, maar veel automobilisten zullen dan eerst hun motorrijbewijs moeten gaan halen. Er is echter een alternatief. Driewieler motorscooter zijn met een B-rijbewijs (auto) te gebruiken als de bestuurder voor 2013 zijn examen heeft gehaald. De overheid zou de verkoop van deze driewielers kunnen gaan stimuleren met subsidie of, zoals ze dat ook met elektrische auto's doen, een lage fiscale bijtelling als ze 'op de zaak' geregistreerd zijn.

 

Artikel geplaatst op: 10 juli 2020 - 09:30

Gerelateerd

Delen