Rijden met Mercedes E 200 Estate

Door Hans van Sunder


Mede door de populariteit van de SUV/crossover is de stationwagon een beetje in het verdomhoekje terecht gekomen en dat is naar mijn mening geheel onterecht. Kijk alleen maar eens hoe fraai de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate is. En hoe praktisch.
Ik zou dan ook een lans willen breken voor de stationwagon. Hem weer in ere willen herstellen. Dat mijn ervaringen met de nieuwe E-Klasse Estate daar mede verantwoordelijk voor zijn, is evident. Dit is een auto naar mijn hart. De nieuwe E is bovendien weer wat gegroeid en biedt dus meer ruimte van binnen. Daarnaast zorgen infotainment- en bedieningssystemen voor een compleet nieuwe ervaring. Gereden heb ik met de E 200 Estate en die is met 57.149 euro (all-in) de goedkoopste van de serie. Maar met flink wat opties komt de prijs uiteindelijk uit op 78.067 euro.

Elegant


De Mercedes E-Klasse Estate is een elegante, bijna gedistingeerde stationcar. Het is gewoon een hele chique auto, met een zakelijke uitstraling en een bijna perfecte afwerking. De markante neus is identiek aan die van de limousine met de rechtopstaande grille. Door de brede schouderpartij oogt de E Estate krachtig aan de achterzijde.

Oude stempel


Dankzij de 6,5 centimeter langere wielbasis is het interieur nog ruimer, dan het al was. De E Estate is een stationcar van de oude stempel. Functionaliteit gaat hier voor het design. Dit betekent een zeer royale leef- en laadruimte. Zo varieert de bagageruimte van 670 tot 1.820 liter. De rugleuning van de achterbank is tien graden rechter op te zetten en dat levert nog eens 30 liter extra op. Sinds kort is de E Estate overigens ook met een derde, voor kinderen bedoelde, zitrij te leveren.
Voorin zit ik als een vorst. De stoel hoeft niet eens in de achterste stand en daardoor is er achterin ook ruim voldoende beenruimte om ontspannen en comfortabel te zitten.
Het interieur van de E Estate ziet er schitterend uit. Is luxueus en verfijnd. Heel opvallend is het maar liefst 31 centimeter brede display, waarin niet alleen het digitale instrumentarium met virtuele klokken, maar ook het de navigatie, airco en radio zijn opgenomen. Het aantal bedieningsknoppen is zeer beperkt. De fraaie materialen passen bij de premium status van de E, al glimt de middenconsole naar mijn smaak net iets teveel.


Sterk genoeg


In de E 200 Estate huist een bijna 2.0 liter grote viercilinder turbobenzinemotor. Die is goed voor 135 kW/184 pk en een maximum koppel van 300 Nm tussen de 1.200 en 4.000 toeren (!). Een geweldig soepele motor dus. Ook is deze motor standaard gekoppeld aan de 9G-Tronic automaat met maar liefst negen (!) versnellingen. Een fraai stukje techniek dat perfect functioneert en ook handmatig is te bedienen. Naast dat de motor soepel is, is hij ook stil. De motorgeluiden worden ook bij fel optrekken en hoge toeren goed gedempt. De prestaties zijn sportief met een top van 231 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 8,1 seconden. Het officiële gecombineerde verbruik (NEDC) is 1 op 16,1 en met 1 op 12,9 zat ik daar niets eens zo heel ver van af.

Intelligent


Het onderstel van de nieuwe E Estate laat het zeker toe om sportief te rijden, maar is toch vooral afgesteld op comfort. Met hoge snelheid zit je heel ontspannen achter het stuur, temeer ook omdat je weet dat een flink aantal veilig(assistentie)systemen jou en de inzittenden beschermen. Standaard zijn onder meer de actieve remassistent (waarschuwt en remt zelf bij dreigende botsing), Attention Assist (waarschuwt voor onoplettendheid en vermoeidheid) en zijwindassistent (helpt de bestuurder de effecten van sterke zijwind te corrigeren). Verder beschikt de E over een stel uitstekende remmen en is de besturing licht en direct. Ook in de middenpositie heb je genoeg gevoel en je kunt de E 200 Estate scherp insturen.

Conclusie


De E Estate is een stationcar van de oude stempel. Daarmee bedoel ik dat je ontzettend veel, flexibel te gebruiken ruimte hebt. Dat functionaliteit een hogere prioriteit heeft gekregen dan het design, wil absoluut niet zeggen dat de E Estate geen fraaie auto is. Integendeel!
IN KADER
Hans van Sunder startte zijn carrière als autojournalist eind jaren zeventig en heeft sinds die tijd meer dan 2.000 nieuwe auto's aan de tand gevoeld en daarover in verschillende media gepubliceerd. Dankzij dit enorme referentiekader weet hij iedere auto op juiste waarde te schatten

Artikel geplaatst op: 06 mei 2017 - 09:46

Gerelateerd

Delen