Trendwatcher Adjiedj Bakas gelooft in Floriade

Door Marcel Beijer
OVERGOOI – Adjiedj Bakas, door de krant NRC ooit omschreven als de ‘Trendwatcher des Vaderlands’, is sinds een half jaar Almeerder. Bakas signaleert trends en ontwikkelingen op velerlei gebied en heeft inmiddels ook al een aardig beeld van Almere.

Foto: aangeleverd


“Toen ik hier kwam wonen merkte ik direct hoe gevoelig de discussie over de Floriade ligt. Er wordt geklaagd over de kosten. Maar volgens mij is de Almeerders nooit goed uitgelegd welke potentie de Floriade heeft. Je kan dat vergelijken met de Olympische Spelen of een wereldexpo, zoals destijds in Parijs. Grote evenementen helpen om een stad op de kaart te zetten. Mensen komen een half jaar lang met honderden tegelijk de stad binnen. Onderschat die impact niet. Het levert files op, opstoppingen. Dat geeft een half jaar overlast, maar die moet je omarmen. Venlo heeft, ondanks het verlies, best baat gehad bij de Floriade. Rotterdam heeft de Euromast er aan overgehouden.”

Blijvends


Bakas is van mening dat ook Almere iets blijvends moet overhouden. ”Alleen een woonwijk is niet voldoende. Almere heeft een herkenbaar icoon nodig. Zoals Brussel bijvoorbeeld het Atomium heeft en Parijs de Eifeltoren. Er zijn destijds voor de wereldexpo in Parijs dertig ontwerpen voor torens ingeleverd. Die zijn nooit gerealiseerd. Ik zou zeggen: kies er een uit en bouw hem. Of bedenk iets anders. Ik wil best meedenken met de gemeente en met Amvest. Ze mogen me bellen.”
Het chagrijn over de kosten deelt Bakas dan ook niet. “Dat is van alle tijden. De Parijzenaars klaagden in 1889 bij de wereldexpo ook over de kosten. En die hoge Eifeltoren was velen een doorn in het oog. Nu associeert iedereen Parijs met de Eifeltoren. Voor Rotterdam geldt hetzelfde: de Floriade was in 1960. Dat kostte destijds ook heel veel geld. Maar iedereen weet waar de Euromast staat.”

Almere


“Almeerders moeten even wennen”, zegt Bakas. “Een rustige nieuwbouwstad is zich aan het profileren. En als we in Almere ook zo’n soort Eifeltoren willen, zullen de kosten van de Floriade nog hoger uitvallen. Alhoewel, zo’n woontoren als Belle van Zuijlen (die in Utrecht niet doorging, MB) is met woonunits natuurlijk wél zeer rendabel. Een stad moet af en toe dit soort dingen doen om zich op de kaart te zetten. Op lange termijn verdien je dat vele malen terug. Waarom denk je dat zoveel gemeenten graag een Floriade willen organiseren? Het heeft waarde. Amsterdam heeft het druk zat, maar toch heeft het meegedaan in de strijd om de Floriade 2022. En verloren. Dus ik zou zeggen: doorzetten. Het mag echt wat kosten. Even door de zure appel heen bijten, Almeerders.”

Stad


“Hoe Almere is opgezet, met die meervoudige kernen en veel groen daartussen, was destijds uniek’, stelt Bakas. “Een beetje Amerikaans. Ik vind dat persoonlijk wel leuk. De Almeerders, de mensen, vormen die ziel, mensen maken de stad. Toen ik een half jaar geleden in Almere kwam wonen werd ik uitgenodigd voor een Running Dinner, waardoor ik direct mijn buren leerde kennen. Dat is echt iets Almeers, heb ik begrepen. Iedereen is hier immigrant. Iedereen komt van buiten, met zijn eigen gewoontes en cultuur. Waar Almere aan een ziel werkt, raakt Amsterdam die juist kwijt. De oer-Amsterdammers vluchten de stad uit, mede vanwege de vele toeristen. Ik heb dertig jaar in Amsterdam gewoond en wist niet eens wie mijn buren waren. Ik heb in Almere natuurlijk nog niet alle wijken bekeken, maar dat ga ik zeker doen in het voorjaar, als het wat beter weer wordt. Dan kan ik het pas echt beoordelen.


Vliegveld


Bakas hoopt dat het vliegveld Lelystad snel mag gaan uitbreiden. “Dat is namelijk ook goed voor Almere. Mensen op de Veluwe klagen over die aanvliegroutes, maar ik zeg je nu iets opmerkelijks. Ik hoor namelijk van verschillende piloten dat ze expres langzaam landen. Dat vinden ze leuk. Je moet weten: alles gaat tegenwoordig op de automatische piloot. Het opstijgen en landen is het enige moment dat ze hun vakmanschap kunnen etaleren. En daar doen ze dan graag wat langer over. Het is echt de schuld van de piloten. Als we gewoon afspreken dat ze een extra bochtje mogen vliegen dan komen ze gewoon vanaf zee op Lelystad aanvliegen. Kijk gewoon hoe je daar op een praktische manier uit kunt komen. En ach, al die mensen die klagen over overlast, die pakken zelf wel gewoon een EasyJet om voordelig naar een mooie stad te vliegen. Ik vlieg zelf ook veel, mijn man ook. Vliegveld Lelystad is goed voor de bedrijvigheid. Hoe sneller open, hoe beter. Als ze over mijn mooie huis vliegen? Ik vind dat niet erg. Ik ben niet zo van ‘not in my backyard’.”

Artikel geplaatst op: 27 november 2018 - 13:45

Gerelateerd

Delen