Bovenaan in Google zoekresultaten?

Deze keer gaan wij, SenS Online Solutions voor-heen S&S Online Marketing, je alles vertellen over online marketing en het inzetten van digitale oplossingen. We zullen meer uitleg geven omtrent het adverteren via Google Ads.

 

Hassan Bai Kamara. (Foto: Marco ter Beek).

Binnen één dag bovenaan de zoekresultaten?

 

Zoekmachines zorgen vaak voor kwalitatief verkeer naar de website. Zeker wanneer dit gebeurt wanneer men zoekt naar specifieke producten, diensten of oplossingen. Het is daarom de wens van veel onder-nemers om met hun website zo snel mogelijk bovenaan de zoekresultaten te staan.

 

De snelste manier om dit te bewerkstelligen is met betaalde zoekcampagnes, ook wel SEA-campagnes genoemd. De meest bekende zoekcampagnes zijn Google Ads (voorheen AdWords). In 2019 was Google met 95% de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, waardoor dit de meest efficiënte zoek-machine is om op te focussen. Google Ads zijn de eerste 4 zoekresultaten bovenaan de zoekmachine, die te herkennen zijn aan de tekst “Advertentie”. Door het inzetten van deze campagnes, zorg je ervoor dat je als bedrijf met advertenties bovenaan de zoekresultaten staat met elk gewenst zoekwoord, in elke regio.

 

Zijn er nog andere voordelen van het inzetten van Google Ads naast het enkel bovenaan de zoekresultaten staan? Jazeker! Zie hier een aantal voordelen op een rij:

 

• Je bespaart veel tijd doordat je binnen een dag bovenaan kan staan. Interessant voor bestaande bedrijven, maar cruciaal voor nieuwe websites. Deze laatste hebben doorgaans een langere tijd nodig om “gratis” gevonden te worden

• Het is mogelijk om zoekwoorden op te geven waar je juist niet op gevonden wilt worden, ook wel uit-
sluitings-zoekwoorden (bijv. Gratis, vacature, voor-beeld etc.). Op deze manier verhoog je de kwaliteit naar je website en betaal je enkel voor hoge kwaliteit verkeer.

• Het resultaat is direct te meten. Omdat je heel specifiek betaalt voor verkeer naar je website, is het door goed doelen te meten, heel nauwkeurig in kaart te brengen wat de campagnes opleveren. Dit kan zelfs tot cent-niveau!

• Op postcode niveau adverteren, zo hebben wij ook campagnes draaien welke alleen zichtbaar zijn op het bedrijventerrein Gooisekant. Ideaal voor bedrijven die specifiek willen targetten.

• Het dagbudget is variabel, zelf te bepalen en aan te passen op elk moment. Hiermee bepaal je zelf welk marketingbudget je inzet

• Zelf bepalen op welk tijdstip je zichtbaar bent

• Concurrentie voor zijn. Het inzetten van Google Ads voorkomt dat een concurrent een positie boven je eigen site heeft, wanneer men zoekt op je bedrijfs-naam. Iets wat veel gebeurt. En ga zo maar door.

 

Online vindbaar en zichtbaar zijn door middel van Google Ads. Omdat er binnen Google Ads enorm veel verschillende advertentiemogelijkheden zijn, elk met eigen doel-stellingen of middelen, hebben wij ons in dit artikel toe gespitst op de zoekcampagnes. Waarbij we ons eigen bedrijf als voorbeeld hebben genomen. Wat is met Google Ads nog meer mogelijk dan zoekcampagnes? Google Ads is kort gezegd het advertentieplatform van Google. Adverteren is mogelijk voor alle type websites en de daarbij behorende doelstellingen bijvoorbeeld: meer bekendheid, meer leads of meer verkopen.

 

Adverteren kan door middel van verschillende campagnes, zo heb je de volgende types:

 

• Zoekcampagnes (Tekstadvertenties)

• Bannercampagnes (Beeldadvertenties)

• Shopping campagnes (Productadvertenties)

• Videocampagnes (Video-advertenties)

• Discovery campagnes (Beeld- en tekstadvertenties)

 

Welk type campagne moet je dan gaan inzetten?

 

Ons advies is altijd afhankelijk van het doel/wensen van het bedrijf. Met zoekmachine-campagnes richt je je als bedrijf op bezoekers die een bepaalde behoefte of zoekvraag hebben. Ideaal voor als je weet dat er personen of bedrijven zijn die naar je business zoeken. We hebben echter ook veel klanten met producten of diensten, waar niet of nauwelijks naar gezocht wordt. Omdat dit niet-bestaande diensten zijn, of voor filmmaatschappijen om een film die nieuw is uit te lichten. Hiervoor is het inzetten van push-campagnes in de vorm van banners of video erg interessant.

 

Ook de voordelen van een betaalde zoekcampagne ervaren of benieuwd wat er met de andere campagne types allemaal mogelijk is? Het is al mogelijk om binnen een maand erg positieve resultaten te ervaren. Neem contact op met Hassan Bai Kamara, SEA-specialist binnen SenS Online Solutions.

 

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Bent u geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.

 

Hassan Bai Kamara 
SEA-specialist SenS Online Solutions

Artikel geplaatst op: 04 september 2020 - 05:19

Gerelateerd

Delen