Column Almere City Marketing: Going green 

Nu het evenementenseizoen anders loopt dan verwacht, geeft ons dat tijd om na te denken over nieuwe ontwikkelingen. Zoals vergroening. Nu is 'vergroening' geen nieuw thema, maar wel een ontzettend belangrijk thema. Voor de wereld, Flevoland én Almere.

Nik Smit. (Foto: aangeleverd).

Daarom denken we juist nu na hoe we samen met evenementenorganisatoren de komende jaren zo groen en milieuvriendelijk mogelijk evenementen kunnen gaan produceren. Een ambitie die we de gezamenlijk en gefaseerd gaan doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan afvalvrije bekersystemen, groene en stille accu-aggregaten en het gebruik van recyclebare materialen. Maar ook aan biologisch voedsel, een goede bereikbaarheid met het OV, het stimuleren van hybride en elektrische voertuigen of carpoolen en bijvoorbeeld de inzet van herbruikbaar servies.

 

De circulaire economie, het beperken van de CO2-uitstoot en het correct en slim verwerken van afval voor, tijdens en na events, worden steeds belangrijker. Dat is nu allemaal nog heel informeel en een gezamenlijke verkenningstocht, maar we zitten aan de vooravond van een situatie waarbij evenementen en festivals steeds 'groener' zullen worden.

 

Ook voor Almere is dit belangrijk. Daarom zijn we bezig 'groene' partners aan ons te verbinden voor een nog meer duurzame uitvoering van events en een bredere uitrol van ons milieupartnernetwerk. Inmiddels zijn er al leuke initiatieven die het 'groene' gedachtengoed omarmen, ook in de vorm van evenementen, zoals het Floriade Festival, Steiger Festival en Groentesoep in Buiten. Ik kijk uit naar de initiatieven die nog gaan volgen.

 

Nik Smit
Directeur Almere City Marketing

 

 

Artikel geplaatst op: 04 september 2020 - 06:19

Gerelateerd

Delen