Iedereen aan elektrische auto?

Het kabinet heeft zich in het Klimaatakkoord ambitieuze milieudoelen gesteld, al is nog niet duidelijk hoe die in de praktijk (financieel) uit gaan pakken. Wel is bekend dat de belasting op gas flink omhoog gaat en die op elektriciteit juist naar beneden. Verder wil het kabinet dat autorijdend Nederland massaal overstapt op elektrische auto's. In 2030 zouden er in ons land bijna drie miljoen stekkerauto's moeten rondrijden. Een nobel streven, waar echter wel heel veel haken en ogen aan vastzitten.
Zo wil het kabinet dat het aantal publieke laadpalen gigantisch wordt verhoogd. Nu zijn dat er ongeveer 33.000 en dat zouden er 1,8 miljoen (!) moeten worden. Ook moeten er nog een miljoen private laadpalen bijkomen en is het kabinet van plan leasemaatschappijen de komende jaren te verplichten hun wagenpark geleidelijk te transformeren naar 100 procent elektrisch. Je kunt er natuurlijk op wachten dat auto's op fossiele brandstoffen zwaarder belast gaan worden om de eigenaren daarvan te stimuleren een stekkerauto te kopen.
Het centrale uitgangspunt in het Klimaatakkoord is zorgeloze mobiliteit voor alles en iedereen; betaalbaar, veilig, comfortabel, makkelijk en gezond. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Maar de weg daar naar toe, zal nog een heleboel hobbels kennen.

De eerste vraag die opkomt is: ''Wie gaat dit allemaal betalen?'' Elektrische auto's zijn een stuk duurder dan benzine- of dieselauto's en hoewel de prijs van batterijen in de afgelopen jaren behoorlijk is gedaald, blijft het prijsverschil een struikelblok. Dan heb ik het nog niets eens over de actieradius van de stekkerauto. Die is de laatste jaren weliswaar flink vergroot, maar je tank vol benzine gooien is zo gepiept, terwijl de accu's weer volledig opladen - zelfs aan een snellader - al gauw een half uur kost. Stel je voor dat je in de rij moet gaan staan voor een oplaadpaal. Dan ben je zo een uur of meer verder.
Persoonlijk zie ik daarom meer toekomst in de brandstofcelauto (waterstof wordt omgezet in elektriciteit) of de auto op waterstof. Het tanken gaat veel sneller en er is geen schadelijke uitstoot. Maar het produceren van waterstof kost wel vreselijk veel energie. Als dat groene energie is, valt alles op z'n plaats.
Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 01 november 2018 - 06:18

Gerelateerd

Delen