Autozaken - WLTP

In iedere autotest voor AlmereZaken moet ik steevast constateren dat het door de fabrikant opgegeven gemiddelde brandstofverbruik niet strookt met de werkelijke consumptie. De testresultaten in het laboratorium en in de alledaagse praktijk lopen flink uiteen. Een verschil van 25 tot 30 procent is normaal.


De afgelopen jaren is daar in de media uitgebreid aandacht aan besteed met Dieselgate als absoluut dieptepunt. In november 2015 heb ik in mijn column voor AlmereZaken onder de kop Volksverlakkerij de fraude met de sjoemelsoftware door Volkswagen al aan de orde gesteld. Dit akkefietje heeft Volkswagen niet alleen flinke reputatieschade opgeleverd, maar ook veel geld gekost.
Maar er is natuurlijk veel meer aan de hand. De al in de jaren tachtig van de vorige eeuw geïntroduceerde officiële verbruikstestcyclus van de Europese Unie, de zogenaamde NDEC (New European Driving Cycle) ligt al heel lang onder vuur. De consument wordt utopisch lage verbruikscijfers voorgeschoteld, die in de praktijk enorm tegenvallen. Er moest dus iets veranderen, al was de auto-industrie daar niet echt happig op.
Het toverwoord is nu WLTP ofwel Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Sinds september vorig jaar worden nieuwe modellen aan deze test onderworpen. Nog steeds vindt er een laboratoriumtest plaats, maar ook praktijkmetingen op de openbare weg (RDE=Real Driving Emissions). Die zorgen voor een veel realistischer beeld van het brandstofverbruik, al zal blijken dat de praktijk toch nog steeds weerbarstiger is.
Voor ons land heeft die verandering vergaande gevolgen. Door de WLTP zullen de verbruikscijfers en CO2-uitstoot hoger uitvallen en aan de hand van die CO2-uitstoot wordt in ons land nu eenmaal de hoogte van de BPM vastgesteld. Zo liet BMW al fijntjes weten dat door de WLTP-testmethode een X5 tot wel 15.000 euro duurder zal worden. Wie die X5 als leaseauto heeft, zal dus ook meer bijtelling gaan betalen.
Maar laat ik positief afsluiten. Dankzij de 'CO2mpas' omrekentabel is het in ons land mogelijk om tot eind van dit jaar de huidige BPM-tabellen te handhaven. Maar vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP-resultaten voor de berekening van de BPM. Overigens is daar wel een wetswijziging voor nodig.
Hopelijk is dat voor onze overheid voldoende tijd om een oplossing te vinden en de zakelijk rijder niet nog meer geld uit de zak te kloppen.

Hans van Sunder


Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 22 februari 2018 - 06:35

Gerelateerd

Delen