Autozaken - Elektrificatie

Elektrificatie


Als er één ding duidelijk is geworden tijdens de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt dan is het wel dat de autofabrikanten massaal inzetten op elektrisch rijden.
Neem Volkswagen. Dat lanceerde daar onder de noemer Roadmap E het grootste elektrificatieprogramma in de auto-industrie (ze hebben nog wat goed te maken na dieselgate). Er is twintig miljard uitgetrokken voor directe investeringen in e-mobiliteit en tot en met 2025 zullen er maar liefst tachtig nieuwe elektrisch aangedreven modellen worden uitgebracht. Nog eens vijftig miljard is voor benodigde accucapaciteit.
BMW, dat op dit moment al de meeste modellen met elektromotor levert, heeft ook ambitieuze plannen als onderdeel van de Number One>Next strategie. Over acht jaar (2025) heeft BMW 25 modellen met elektrische aandrijving in het programma, waarvan twaalf puur elektrisch.
En zo zagen we in Frankfurt elektrische Mini’s, een elektrische stadsauto van Honda (EV), een Jaguar I-PACE, een Renault Symbioz, een Mercedes EQA, een Audi Elaine en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook liet Volvo onlangs weten in 2019 met een elektrisch model te komen, dat in China geproduceerd zal worden.
Wat in Frankfurt ook duidelijk werd, is dat de ontwikkelingen van de batterijen hard gaat. Mijn eerst ervaring met een elektrische auto - in dit geval de Mitsubishi i-MiEV - staat mij nog helder voor de geest. Met veel pijn en moeite en met samengeknepen billen kon ik van Schiphol-Rijk naar huis rijden (60 km), maar moest toen wel halverwege van de snelweg af, om energie te sparen. BMW liet op de IAA de i Vision Dynamics zien met een actieradius van 600 kilometer!
Maar wil de elektrische auto kans van slagen hebben, dan zal er in Europa een fijnmazig netwerk van oplaadpunten moeten komen. Ruim voldoende plekken met snelladers, waar je binnen een half uur je accu's helemaal kunt opladen om vervolgens weer onbezorgd verder te rijden. Ons land telt nu ongeveer 20.000 oplaadpunten en je kunt natuurlijk ook gewoon thuis aan de stekker opladen, maar dat vergt heel veel tijd. Ook ons stroomnetwerk zal toekomstbestendig gemaakt moeten worden. Wat nu als iedereen elektrisch rijdt en bij thuiskomst de auto gaat opladen. Dat er een paar miljoen elektrische auto's aan de stekker hangen. Dat wordt echt een probleem.
Dus voordat we met z'n allen 'emissieloos' elektrische gaan rijden, moeten er nog de nodige knelpunten worden aangepakt. Als dat even voortvarend gaat als de auto-industrie de elektrificatie doorvoert, dan heeft de elektrische auto de toekomst.

Hans van Sunder


Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 26 oktober 2017 - 06:20

Gerelateerd

Delen