SenS Online Solutions: Drie tips om online in te spelen op Black Friday en Cyber Monday 

Eind november is het weer tijd voor Black Friday. Natuurlijk kunnen we Cyber Monday niet vergeten, de follow-up waar het startsein voor de kerstverkoop wordt gegeven. In deze editie van Almere Zaken bespreken wij een aantal tips die goed van pas komen als je tijdens dit koopjesfestijn online marketing in wil zetten voor jouw bedrijf of webshop. 

Jewel Soikromo. (Foto: Marco ter Beek)

 

Grote kans dat jij als ondernemer wil inspelen op Black Friday, maar nog niet precies weet hoe je dit gaat doen. Geen zorgen, want wij komen je helpen. Ook als je het één en ander wel hebt uitgestippeld, kan het zeker geen kwaad om onderstaande tips eens goed te bekijken.

 

1. Focus je niet alleen op de vrijdag zelf
Een veelvoorkomende fout is dat bedrijven Black Friday als één marketingmoment gebruiken. Het is beter om je marketing en communicatie al in te zetten tijdens de Pre-Black Friday periode. Je kunt begin november al starten met het verzamelen of uitbreiden van de mailinglijst voor Black Friday. De volgende stap is het versturen van mailings naar vaste klanten waarbij je al iets kleins weggeeft of je (potentiële) fans alvast informeert over de acties die eraan komen. Onthoud dat niet iedereen een aankoop doet bij het eerste bezoek aan een webshop en het daarom belangrijk is om al zichtbaar te zijn voordat de Black Friday-gekte van start gaat. Op deze manier kun je sneller een plekje veroveren in het hoofd van de consument. Sneller opvallen én je concurrenten voor zijn? Start eerder met het communiceren van je kortingen. Denk hierbij aan de dagen dat de meeste mensen hun salaris uitbetaald krijgen, zoals de 25e of 26e van de maand.  De kortingen stoppen niet na Black Friday, want je kunt de acties het beste door laten lopen in het weekend. Op deze manier is er ook een brug geslagen naar Cyber Monday, waarna je de acties makkelijk kunt continueren naar (last-minute) Sinterklaas. Het Black Friday-weekend is tenslotte het laatste weekend voor Sinterklaas, dus een ideaal moment om online zichtbaar te zijn met jouw producten en diensten.

 

2. Social media is onmisbaar in 2020
In de tijd van social distancing maken mensen steeds meer gebruik van social media en is het totale aantal online aankopen sterk gegroeid met 36% (tweede kwartaal 2020). Dit gecombineerd met de Black Friday gekte, kun je niet achterblijven wat verkoop binnen social media betreft. Op Facebook en Instagram is het mogelijk om producten te integreren vanuit je website en te tonen op jouw social pagina. Nog handiger: het winkeloverzicht van Instagram maakt het nu veel makkelijker om jouw producten te tonen aan geïnteresseerde personen. Door middel van social media kun je ook goed inspelen op de Pre-Black Friday periode, zodat je potentiële klanten alvast klaargestoomd zijn voor de Black Friday acties. Daarbij is het nog slimmer om gebruik te maken van remarketing campagnes: het tonen van campagnes aan personen die al op jouw website zijn geweest en dus al interesse hebben getoond in je merk. Met een remarketing campagne bied je de consument het ‘laatste zetje’ richting een aankoop. 

 

3. Zorg voor een geoptimaliseerde webshop
Het grootste deel van de online aankopen wordt gedaan via smartphones en daarom is het belangrijk dat jouw webshop geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Het kan voor bezoekers erg storend zijn als er te veel onnodige tekst op een pagina staat of dat zij niet snel kunnen navigeren naar een product, andere pagina of de betaalpagina. De truc is om het je klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Zodra een bezoeker te veel stappen moet volgen om een aankoop te voltooien, is de kans groter dat hij of zij afhaakt. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Bied de mogelijkheid om een aankoop te doen met een gastaccount en ga na of jouw website gebruiksvriendelijk genoeg is. Hierbij kun je kijken naar de laadtijd en navigatiemogelijkheden.

 

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt één van onze andere experts aan het woord. Bent u geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.

 

Jewel Soikromo
Social Media Specialist SenS Online Solutions

Artikel geplaatst op: 23 oktober 2020 - 00:18

Gerelateerd

Delen