Taco van der Meer: ‘Dit is een mokerslag voor de horeca’

Het kabinet maakte gisteren bij de nieuwe persconferentie bekend dat de horeca de komende vier weken haar deuren moet sluiten. Een beslissing die voor veel horecaondernemers maar moeilijk te begrijpen valt. Zo ook voor Taco van der Meer, eigenaar van Brasserie Bakboord in Haven.

Taco van der Meer, eigenaar van Brasserie Bakboord. (Foto: Peter Isaak)

 

Laat ik vooropstellen dat de gezondheid van iedereen bovenaan staat,” vertelt Taco van der Meer, eigenaar van restaurant Bakboord in Haven en hotel The Albus in Amsterdam. “Dat we met zijn allen moeten zorgen dat we corona zo snel mogelijk onder controle krijgen, is het allerbelangrijkste. Maar wat er nu gebeurt kan ik niet anders dan een mokerslag voor de hele horecabranche noemen. Juist de horeca is door de coronacrisis al zo hard getroffen en nu komt er weer een sluiting. Het is klap op klap. En ik vermoed dat dit wel eens zal het einde van veel horecazaken kan betekenen. Nederland kent 50.000 horecaondernemers en ze merken stuk voor stuk de gevolgen van deze nieuwe sluiting.” 

 

Machteloos

Machteloos en gelaten, zo omschrijft Van der Meer zijn reactie op het besluit van de overheid. “Het voelt als een straf voor ons, terwijl wij als horecaondernemers er juist alles aan gedaan hebben om besmettingen te voorkomen. We hebben looppaden gemaakt, de openingstijden aangepast en de afstand van de gasten altijd gewaarborgd. En met succes, want het aantal besmettingen in de horeca is gedaald van 2,9% naar 1,6%. Juist omdat we alle regels zo goed in acht nemen. Het besluit om dan toch te moeten sluiten, kan ik daarom maar moeilijk begrijpen. Waarom wordt juist de horeca dan toch gestraft, terwijl we zo ons best hebben gedaan? De argumentatie van dit besluit klopt niet, de onderbouwing is niet gebaseerd op de feiten. En dat zorgt er ook voor dat het draagvlak voor deze maatregelen steeds kleiner wordt.” 

 

Begrip

Van der Meer maakt zich grote zorgen over de komende tijd. “Op dit moment zijn er al veel ondernemers technisch failliet. Ze staan weliswaar nog overeind, maar zijn op papier niet meer te redden. De onbetaalde rekeningen stapelen zich op, en er is een belastingachterstand. Er zijn wel steun-mogelijkheden en regelingen, maar het houdt een keer op. Dat veel zaken in de horeca nog niet failliet zijn, komt omdat er veel uitstel van betaling wordt gegeven, en dat er met begrip vaak wat rekeningen en belastingen kunnen blijven liggen. Maar uitstel is geen afstel, en ooit zullen de rekeningen toch betaald moeten worden. Hoe kan dat zonder inkomsten?” 

 

Verlies

De inkomsten die Van der Meer zelf met zijn Brasserie Bakboord probeert te generen, bestaan de komende vier weken uit bezorg- en afhaalmaaltijden voor Almeerders. “We zijn hier met de vorige lockdown al mee begonnen en we gaan dat vandaag weer opstarten. De website is al online, dus mensen kunnen vanaf vandaag bestellen. Maar wat we met deze bezorg- en afhaalmaaltijden omzetten, is slechts ongeveer 20% van onze normale omzet. De aantallen zijn in de eerste plaats lager en ten tweede is de besteding bij bezorgen en afhalen minder dan wanneer gasten in ons restaurant komen eten. Maar ik wil dit toch doen. Omdat het net wat minder verlies voor onze zaak betekent, maar ook omdat ik bovenal voor mijn gasten wil kunnen blijven zorgen. Dat is waarom ik de horeca ben ingegaan, en dus zullen we roeien met de riemen die we hebben.”

 

De sluiting van alle horecaondernemingen geldt voor de komende vier weken, waarbij er over twee weken een eerste evaluatie van de resultaten hiervan op de coronacijfers plaatsvindt.

Artikel geplaatst op: 14 oktober 2020 - 10:09

Gerelateerd

Delen