Floriade BV: 'Bax wist dat publiciteit niet was toegestaan'

Door Marcel Beijer

ALMERE - Adri Bax van de gelijknamige schoenenzaak in Almere Haven wist dat publiciteit rond zijn Floriade-schoenen niet was toegestaan. Dat zegt directeur Pieter Cloo van de Floriade BV. "Hoe origineel en positief bedoeld het unieke idee van de heer Bax ook is, zijn initiatief valt buiten de afspraken over logogebruik. Toen de vraag van de heer Bax kwam om de overhandiging met publiciteit te omgeven, moest het antwoord 'neen' zijn." Bax ontkent dat: "Er is mij nooit verboden publiciteit te zoeken".

Directeur Pieter Cloo van de Floriade BV. (Archieffoto: aangeleverd)


Cloo reageert daarmee op het artikel dat vorige week door deze krant werd gepubliceerd. Daarin vertelde ondernemer Adri Bax dat hij van de Floriade BV geen publiciteit mag maken rond de speciale Floriade-schoenen die het gerenommeerde schoenenmerk Van Drunen heeft gemaakt. Bax wilde die schoenen overhandigen aan burgemeester Franc Weerwind en een tweede paar in zijn etalage plaatsen.. De Floriade BV vond dat een 'origineel en sympathiek idee' maar stelde dat Bax geen publiciteit mag maken met de overhandiging. "Het logo van Floriade Expo 2022 is een krachtig en waardevol beeldmerk", verdedigt Cloo het standpunt. "De Floriade werkt samen met veel partijen als Floriade Business Clubleden, suppliers, participants, exhibitors en partners. Het logo vertegenwoordigt per gebruiker een financiële waarde en er zijn heldere afspraken gemaakt over logogebruik. Het gebruik van het logo door de heer Bax is dan ook niet toegestaan. Hierover zijn afspraken gemaakt met de FBC (Businessclub, red.) en de gemeente."

 

Publiciteit

"Pas nadat wij toestemming hadden verleend voor dit initiatief en de schoenen daadwerkelijk geproduceerd waren, zijn wij door de heer Bax geïnformeerd over zijn intentie om publiciteit te genereren rondom dit initiatief", stelt Cloo. " Wij hebben hem vervolgens onmiddellijk laten weten dat dit niet conform onze oorspronkelijke afspraken was."
Cloo is teleurgesteld over de woorden van Bax in het artikel op de website van Almere DEZE WEEK waarin Bax stelt dat de Floriade best wat positieve publicteit kan gebruiken en dat het een win-win situatie had kunnen zijn.

 

Contact

Mede door bemiddeling van deze krant hebben Bax en Cloo inmiddels contact gehad met elkaar. "In overleg met de heer Bax en zijn contact met deze krant is een oplossing gevonden voor de overhandiging van de schoenen, het etaleren van het tweede paar en beperkte publicatie rondom deze actie. De heer Bax gaf herhaalde malen tijdens ons telefonische contact aan zeer enthousiast over de komst van Floriade Expo 2022 in Almere. We spreken hem daarover binnenkort bij Floriade Preview. Een vervelende situatie waar met wederzijds begrip aan een oplossing wordt gewerkt."

Reactie Adri Bax

Adri Bax ontkent verhaal van de Floriade directeur. "Ik heb eerst aan burgemeester Franc Weerwind gevraagd of hij het een goed idee vond. Toen hij enthousiast was heb ik van de voorganger van Cloo, Peter Verdaasdonk, toestemming gekregen het logo te gebruiken. Inclusief persmomentje. Helaas is dat mondeling geweest. Een PR-medewerker was ook enthousiast. Die wilde er zelfs nog meer mee doen. Dat kan, want er is ook een producent van kaplaarsjes die iets wilde doen met de Floriade. Daar verdien ik overigens zelf helemaal niets aan. Iedereen was enthousiast. Pas toen Cloo op het toneel verscheen mocht er ineens niks meer."

Nieuw logo

Overigens maakte de Floriade BV vorige week bekend dat het logo dat Bax voor de schoenen heeft gebruikt, is vervangen. In het nieuwe logo zijn een aantal groene letters vervangen door blauwe en gele.

 

Artikel geplaatst op: 20 juli 2020 - 11:24

Gerelateerd

Delen