Gebruik emoji’s wordt als onprofessioneel ervaren

Hoewel emoji’s niet meer weg te denken zijn uit de (digitale) communicatie is het gebruik hiervan op de werkvloer minder verstandig. Dit blijkt uit onderzoek van e-Kortingscode.nl: 4 op de 5 managers vindt het gebruik van emoji’s in zakelijke communicatie onprofessioneel en zelfs kinderachtig.

Foto: Adobe Stock


Toch geeft de meerderheid van de werknemers, zo’n 75%, toe wel eens smileys te gebruiken in communicatie op de werkvloer. De meest gebruikte emoji’s in professionele communicatie zijn een blij gezicht, een duim omhoog en een knipoog. De laatstgenoemde smiley zorgt tegelijk ook voor de meeste verwarring op de werkvloer, gezien het poppetje op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd.


Cultuurgebonden


En zo kunnen meerdere emoji’s op verschillende manieren worden opgevat. Daarom kan het gebruik van smileys in zakelijke communicatie ook leiden tot miscommunicatie. Het gebruik hiervan is namelijk nogal cultuurgebonden. De grootste culturele opvattingen zittenin de emoji’s met handgebaren en gezichtsuitdrukkingen. Bijvoorbeeld; het gebaar waarbij de duim en de wijsvinger een rondje vormen vatten wij hier, in Nederland, op als ‘perfect’, maar in Turkije staat dit teken voor een grove belediging en kan een ondernemer een mooie deal op zijn buik schrijven.


Werkgerelateerd whatsappen


Uit het onderzoek blijkt ook dat zakelijk Whatsapp-contact met collega’s irritant bevonden wordt. Ruim 70% van de ondervraagden gebruikt de app ook voor zakelijke doeleinden. Ondanks dat de app erg geliefd is, zorgt het tussen collega’s onderling voor veel irritaties. De grootste irritaties zijn collega’s die buiten werktijd van alles delen (44%), collega’s die overal op reageren en collega’s die praten met veel hoofdletters en/of uitroeptekens

Artikel geplaatst op: 30 juli 2019 - 14:27

Gerelateerd

Delen