Gemeente wil meer digitale reclameborden

In Almere zal waarschijnlijk meer gebruik worden gemaakt van digitale reclameborden waarop ook bewegend beeld te zien is. De gemeente wil dat toestaan om meer inkomsten te verkrijgen. Dat staat in een raadsbrief. 
De gemeente ziet daar mogelijkheden toe omdat na tien jaar het contract voor reclame in vitrines, billboards en bushokjes afloopt in september 2020. Dit najaar moet een nieuw contract worden afgesloten met de leverancier.

In het buitenland is digitale reclame al gemeengoed.


Slecht bereik

Almere scoort qua inkomsten relatief lager dan vergelijkbare steden, zo blijkt uit de brief. De belangrijkste reden is dat er in Almere heel weinig abri’s staan met reclame, terwijl dat in andere steden de belangrijkste vorm is. Het grootste deel van de abri’s is geplaatst langs de vrije busbanen waar nauwelijks passanten komen.

1,3 miljoen
Op dit moment verdient de gemeente per jaar ongeveer 1,3 miljoen euro aan deze vorm van reclame. ‘Het toestaan van het digitaliseren van de reclame in de openbare ruimte biedt reclame-exploitanten de mogelijkheid meer reclame op dezelfde drager te tonen, waarmee de inkomsten worden vergroot’, schrijft het college dat zegt dat de Welstandscommissie in beginsel geen bezwaar heeft om, onder voorwaarden, reclamedragers te digitaliseren.

Uitbreiding
Ook heeft het NAB (Nationaal Adviesbureau Buitenreclame) een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat er in Almere ruimte is voor uitbreiding en optimalisatie van de reclamelocaties. Op basis van die marktverkenning worden in Almere 37 locaties toegevoegd. Na de aanbesteding worden die locaties getoetst aan de geldende wet- en regelgeving.

Artikel geplaatst op: 17 juli 2019 - 09:32

Gerelateerd

Delen