Floriade-directeur: 'In Parijs was er ook verzet tegen Disneyland'

Peter Verdaasdonk volgde in januari 2019 Jannewietske de Vries op als directeur van Floriade Almere 2022 B.V. In 2015 en 2016 was hij al adviseur Floriade voor de gemeente Almere. Hij adviseerde onder meer over de conceptontwikkeling en de commerciële exploitatie van de zevende editie van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade.

Foto: Peter Verdaasdonk: “Het organiseren van de Expo is onze hoofdtaak.” (Foto: Monavid Photography)


“Ik ben er vooral om het verhaal van de Floriade in 2022 verder te ontwikkelen”, zegt Verdaasdonk. “Ik geloof daar oprecht in. Het verhaal bestaat uit drie lagen. De eerste laag is de wereldtuinbouwtentoonstelling met de kracht van de Nederlandse land- en tuinbouwsector met o.a. de pracht van bomen, bloemen en planten. Laag twee bestaat uit de Groene Stad van de Toekomst. Samen met landen, steden en deelnemers inspirerende voorbeelden tonen hoe steden attractief en leefbaar te houden nu en met een doorkijkje naar de nabije toekomst. Dit met de wetenschap dat steeds meer mensen in steden zullen gaan wonen. En de derde laag is een 180 dagen durend ‘festival’ in de stad met evenementen, entertainment en culturele manifestaties. Het geheel samen is de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022.”
Verdaasdonk hoopt dat deze combi van kernboodschappen uiteindelijk twee miljoen bezoekers naar Almere zal trekken. “Eén miljoen uit Nederland en één miljoen uit het buitenland.”
De Floriadedirecteur is optimistisch, maar verliest de realiteit niet uit het oog. “Vier weken regen, of zo’n hete zomer als vorig jaar zijn risicofactoren”, zegt hij.

Ondernemers


Voor Almeerse en Flevolandse ondernemers ziet Verdaasdonk voordelen bij de Floriade. “Er is de Floriade Business Club waar nu 165 ondernemers lid (ook wel ‘member’) van zijn. Het is een netwerk met enorme toegevoegde waarde. Een netwerk waar ambitieuze ondernemers samen komen die uiteraard hun eigen business willen laten groeien én die ook de wereld een beetje beter willen maken. Wij kijken zeker naar de potentie die lokale en regionale ondernemers hebben voor de Floriade. Binnen het gemeentelijke aanbestedingsbeleid liggen er kansen voor hen, maar ook onderling kunnen ze van alles voor elkaar en de regio betekenen. Daarbij zal het toerisme in Almere toenemen, ook doordat Amsterdam het toerisme beter wil spreiden over Nederland. Ook daar kan het Almeerse bedrijfsleven wel bij varen.”

Identiteit


Verdaasdonk is van oorsprong onder meer historicus. “Vanuit historisch oogpunt ben ik er van overtuigd dat de Expo gaat bijdragen aan de identiteit van Almere en Flevoland. Nieuwe initiatieven, logistiek en watermanagement zitten al in ons DNA. De Floriade Expo 2022 als 180 dagen podium is geen doel op zich, meer een middel om Almere en Flevoland pionier en voortrekker te laten zijn voor de duurzame, Groene Stad van de Toekomst. Een vooruitblik waarin groen, voedsel, energie en gezondheid een voorbeeld zullen zijn voor andere landen en steden. En waar Almere, Flevoland en ook Nederland uiteraard volop van kan gaan profiteren.”

Expo-organisatie


In Almere is soms onduidelijkheid over de positie van de Floriade Almere 2022 B.V. “De B.V. acteert zelfstandig”, zegt Peter Verdaasdonk. “We hebben eigen statuten, een eigen bestuur, een Raad van Commissarissen en één aandeelhouder. Dat is de gemeente Almere. Het organiseren van de Expo is onze hoofdtaak.”

Diplomatiek


Floriade Almere 2022 B.V. is de organisatie die de landen actief werft om in 2022 te exposeren aan het Weerwater in Almere. “Dat is een diplomatiek traject”, legt Peter Verdaasdonk uit. “Annemarie Jorritsma is door het rijk aangesteld als Commissaris-Generaal van de Expo. Voor onze organisatie is zij van grote waarde met haar internationale netwerk. Door op diplomatiek niveau contact te leggen met landen en ook steden kan het team internationaal de gesprekken verder oppakken. Burgemeester en wethouders van de gemeente kunnen hier ook hun eigen rol in innemen.”
De directeur geeft aan het wel jammer te vinden dat er zoveel negativiteit in de media te vinden is over de Floriade. “Venlo zou verliesgevend geweest zijn, maar nu blijkt uit onderzoek dat het tegendeel waar is. Er is een grote spin-off geweest voor die stad. Nog steeds, na tien jaar plukt Venlo er de vruchten van op het gebied van werkgelegenheid, business en infrastructuur. Dat geldt ook voor de Floriades daarvoor. Uiteindelijk ontstaat er een financiële meerwaarde. Dat zal ook in Almere zo zijn. Daartoe moet natuurlijk wel eerst geïnvesteerd worden.”

Ervaring


Verdaasdonk heeft zijn sporen verdiend in de ontwikkeling van evenementen. “Door mijn studie geschiedenis en ook Frans heb ik leren denken in structuren. Dat is mij goed van pas gekomen in mijn werk. Mijn liefde voor Frankrijk bracht mij op het spoor van Disneyland Parijs, waar zich een mooie functie aandiende. Ik solliciteerde en werd aangenomen. Ik werd eerst naar Walt Disney World in Orlando (Amerika) uitgezonden. Daar heb ik alle facetten van het park leren kennen en volgde ik een studie aan de Disney University. Daarna keerde ik terug naar Disneyland Parijs waar ik verantwoordelijk werd voor Discoveryland. Het aardige was dat dit gedeelte van het park veel raakvlakken met geschiedenis heeft. Vervolgens werd ik daar manager Special Events en ten slotte Director Operations Support, Director Ranch Davy Crockett en Director Strategic Projects.”
Na zeven jaar keerde Verdaasdonk terug naar Nederland om algemeen directeur van Madurodam te worden en daarna directeur van het Tropenmuseum. Vervolgens werd hij interim directeur bij Batavialand waar hij een deel van het fusietraject van de Bataviawerf, het Nieuw Land Erfgoedcentrum en de Rijksdienst Cultureel Erfgoed Scheepsarcheologie tot één nieuwe organisatie begeleidde. “En toen kwam de Floriade weer op mijn pad. Ik mocht de opvolger van Jannewietske de Vries worden als directeur van Floriade Almere 2022 B.V.”
De ervaring die Peter Verdaasdonk in zijn rijke loopbaan heeft opgedaan, wil hij nu verzilveren bij de Floriade. “In Parijs was er in eerste instantie ook veel verzet tegen Disneyland. En moet je nu eens kijken. Ik verwacht eenzelfde ontwikkeling rond Floriade Almere 2022. Die gaat ook zeker succesvol worden.”

Toekomst


Peter Verdaasdonk verwacht ook dat na het evenement in 2022 toeristen en mensen uit het bedrijfsleven naar de stadswijk zullen blijven komen. “Het Floriadegebied is ook dan een showcase van de Groene Stad van de Toekomst. Dat zal ook zeker een positieve invloed hebben op de werkgelegenheid in Almere. Maar tegen die tijd zal ‘Floriade Almere 2022 B.V.’ opgeheven zijn, ons werk zit er na 2022 op.”

Artikel geplaatst op: 18 april 2019 - 08:51

Gerelateerd

Delen