Windesheim-student Curtis Penning wint Flevopenning

Met meer volgers dan het Stedelijk of Van Gogh bokst Curtis Penning dát voor elkaar waarvan je als museumdirecteur stilletjes droomt: hij brengt jongeren in contact met kunst en kwam met een rendabel verdienmodel om de hoek kijken. Voor het businessplan dat hij schreef voor zijn bedrijf Avant Arte ontving Curtis de Flevopenning voor Beste Comakership op het Ondernemersgala in Zeewolde.
Curtis Penning won de Flevopenning voor beste Comakership. (Foto: aangeleverd)
“Het zou super zijn als iedereen iets bij mij koopt.” Met die woorden nam Curtis op 13 april zijn prijs op het Flevopenningengala in ontvangst. Een knap staaltje ondernemingszin van Curtis, die de opleiding Commerciële Economie bij Windesheim Flevoland afrondde, maar ook een zinspeling op het mooie ideaal waarmee hij samen met Christian Luiten Avant Arte oprichtte: een online kunstplatform met inmiddels één miljoen volgers. Curtis zelf hierover: “Met mijn businesspartner maak ik kunst laagdrempelig en bereikbaar via Instagram voor een jonge doelgroep voor wie dit vaak een ver-van-mijn-bedshow is.”
Dat gold ook voor de Almeerse jongens zelf, die niks van kunst wisten tot een rap van Jay Z over Rothko en Basquiat iets triggerde. Hier lag de kiem voor hun plan om via Instagram werken van kunstenaars te tonen: kunst die ze zelf ook zouden kopen. En toen ging het snel: Miley Cyrus werd fan, grote namen uit de kunstscene meldden zich en plots cureerden ze exposities in Londen. Huffington Post riep Avant Arte uit tot ‘2nd most influential art account’ en de app die het duo ontwierp − waarmee je à la Tinder langs kunstwerken swipet en met kunstenaars chat − werd Apple’s ‘favourite new app’.
Ondernemingszin

Op Instagram plaatsen de jongens alleen wat zij zelf tof vinden. Maar hoe verdien je er geld mee? Die vraag beantwoordde Curtis in zijn afstudeercomakership voor Commerciële Economie. Hij ging aan de slag met een businessplan en een verdienmodel voor het verkopen van limited edition prints. Met succes: bij de lancering van de laatste Avant Arte-print werden alle 144 prints van de kunstenares in anderhalf uur verkocht. De Comakership-jury kon niet om dit succes heen en riep Curtis uit tot winnaar. Dat hij iets bij elkaar brengt wat lastig bij elkaar komt − jongeren, kunst en een rendabel verdienmodel − was voor de jury doorslaggevend: een concept dat het ideaal van Avant Arte over bereikbare kunst enerzijds in stand laat en anderzijds een winstgevend bedrijf oplevert.
Comakerships

Samen met twee andere studententeams van Windesheim Flevoland streed Curtis om de penning voor beste Comakership: projectopdrachten op hbo-niveau die uitgevoerd worden bij een bedrijf of instelling. Genomineerden, hun opdrachtgevers en docenten waren op 13 april allen aanwezig op het zakelijke topevenement van Flevoland. Tien studenten(teams) pitchten hun projecten eerder voor de vijfkoppige jury: Elly van Wageningen (wethouder Lelystad), Hajé de Jager (voorzitter VNO-NCW Flevoland), Martijn Rengeling (directeur publiekszaken gemeente Almere), Ron Dekker (directeur gespecialiseerde zorg Coloriet) en Ugur Özcan (directievoorzitter Rabobank Almere).
Andere genomineerden

Met hun snowboarddrager dongen ook Engineeringstudenten Gerard Hannink, Jens Bergsma, Teun Laarakker en Valiant Beekes (KUMA Projects) mee naar een penning. De jury prees het ondernemerschap dat van hun pitch afspatte. Danny Hensen en Odile Ozertem vormden het finalistenteam dat voor de gemeente Almere onderzocht hoe je duurzaam invulling geeft aan braakliggende grond. De jury was onder de indruk vanwege de toepasbaarheid en het grondige rapport van de Bedrijfskundestudenten.
Artikel geplaatst op: 16 april 2018 - 10:01

Gerelateerd

Delen