Provincie teleurgesteld over uitgestelde opening Lelystad Airport

ALMERE – Lelystad Airport gaat niet in 2019 open. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft na inspraak van bewoners, bestuurders, ondernemers en gebruikers van het luchtruim besloten meer tijd te nemen voor het proces richting de opening van de luchthaven. Dat meldde ze woensdag 21 februari in een brief aan de Tweede Kamer. De Provincie Flevoland is ‘teleurgesteld’.

Lelystad Airport opent haar deuren niet op 1 april 2019. (Foto: aangeleverd)


“Met maximale druk op het proces is opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 wellicht mogelijk. Maar dat vind ik niet verantwoord. Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020”, zo stelde Van Nieuwenhuizen.

Tweede luchthaven


De provincie Flevoland is teleurgesteld dat Lelystad Airport niet open kan op 1 april 2019. Jorrit Linders, woordvoerder van gedeputeerde Jaap Lodders: “Ook voor de Flevolandse bedrijven die betrokken zijn bij het vliegveld – en daarvoor al fors geïnvesteerd hebben – is het besluit teleurstellend. Net als het Rijk hechten wij zeer aan een zorgvuldig proces; blijkbaar is het risico te groot dat het proces niet afgerond is voor die tijd. Voor de regio is het van groot belang dat het kabinet vasthoudt aan Lelystad Airport, als tweede luchthaven van Nederland. Het is goed nieuws is dat de minister ruimte wil bieden voor een snellere groei van het aantal vliegbewegingen naar 10.000 per jaar.”

Aansluitroutes


Veel mensen hebben zorgen over Lelystad Airport en de mogelijke gevolgen van de aansluitroutes op hun leefomgeving. De ontwerp-routes kwamen voor de zomer voor veel mensen onverwacht en fouten in de geluidsberekeningen schaadden het vertrouwen. Minister Van Nieuwenhuizen begrijpt de zorgen. “Mensen hadden beter moeten worden geïnformeerd en mensen moeten er ook op kunnen rekenen dat de informatie correct is. Ik span me in om het vertrouwen terug te winnen, maar realiseer me dat dit niet zo maar weer hersteld is.”

6.000 reacties


In totaal waren er in het najaar ruim zesduizend reacties binnen gekomen op ontwerp-aansluitroutes. Bij de aansluitroutes gaat het om de vliegroutes die lopen tussen de start- en landingsroutes in de omgeving van de luchthaven en het hoger gelegen (internationale) luchtruim.

Artikel geplaatst op: 21 februari 2018 - 15:44

Gerelateerd

Delen