Traffic Builders begon op zolderkamer

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Almere en de Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) werd Traffic Builders uitgeroepen tot Almeerse Onderneming van het Jaar 2017.


Traffic Builders is in januari 2001 opgericht als eenmanszaak onder de naam Tjeenk Willink Consultancy. Letterlijk vanuit de zolderkamer ging de destijds 19-jarige oprichter Wolter Tjeenk Willink van start om zijn bedrijf in 2003 om te dopen in Traffic Builders, een bedrijf dat zich richtte op zoekmachinemarketing en inmiddels is uitgegroeid tot een digital marketingbureau met circa 70 medewerkers. De zolderkamer is verruild voor één van de bovenste etages van het WTC Almere. “Het was in 2001 relatief makkelijk om je naam te vestigen”, biecht Tjeenk Willink op. “Maar weinig bedrijven waren bekend met online marketing, terwijl dat enorm in opkomst was. Ons bedrijf groeide hard omdat we als specialist een zekere mate van nuchterheid boden in wat toen echt een cowboy-markt was”.

Digitalisering


Maar de laatste jaren ontwikkelt de markt zich snel en professioneel. Grenzen tussen online en traditionele offline marketing vervagen in rap tempo; vrijwel alle vormen van marketing hebben met digitalisering te maken. Traffic Builders ontwikkelde zich daarom tot een ‘full funnel’ digital marketing bureau. “Eigenlijk richten we ons met onze digital marketing-expertise op alle beslisfases van de consument. Van het oriëntatieproces tot de koopbeslissing. Digital marketing gaat zich ook steeds meer manifesteren. Denk bijvoorbeeld aan digitale reclameborden op stations of langs de snelweg die telkens een andere boodschap laten zien. Bijvoorbeeld afhankelijk van het weer, vertrektijden van treinen of het geanonimiseerde profiel van smartphonegebruikers in de directe nabijheid.”
Zo kan een zuil op een mooie stranddag een reclame voor zonnebrand laten zien, terwijl op een regenachtige dag in de zomer juist lastminute reisaanbiedingen kunnen worden getoond. “De markt blijft zich innoveren en wij zitten daar bovenop. Innovatie is de basis van ons bestaansrecht als bureau en was dan ook een belangrijk criterium bij de verkiezing tot Onderneming van het Jaar.”

5.000 euro


Traffic Builders mag met de prijs een cheque van 5.000 euro besteden aan een maatschappelijk doel in Almere. Daarnaast dingt de onderneming mee naar de Flevopenning Award. “Welk doel dat wordt, weet ik nog niet”, zegt Tjeenk Willink. “Dat bepalen we door middel van een enquête onder onze medewerkers, zodat we samen beslissen. Het kunnen ook meerdere doelen worden.”
In het WTC Almere werken bij Traffic Builders nu ongeveer 70 mensen. Tjeenk Willink: “Circa 40% daarvan is Almeerder, veel van hen zijn ook naar Almere toe verhuisd. Zelf woon ik al vanaf mijn vierde in Almere. Veel concullega’s zijn gevestigd in Amsterdam en wij overwegen ook daar een vestiging te openen. Maar we zijn, blijven en voelen ons Almeers.”
Desondanks heeft Traffic Builders relatief weinig Almeerse klanten. “We werken natuurlijk nationaal en internationaal, maar soms vraag ik me af of de grotere Almeerse bedrijven wel weten dat wij feitelijk om de hoek zitten.”
Traffic Builders is daarnaast een erkend leerbedrijf en ontwikkelde met Hogeschool Windesheim Flevoland een minor in Digital Marketing. “We dragen daarbij maatschappelijk ons steentje bij, al is dit natuurlijk ook wel in ons eigen belang. Iedereen die daar afstudeert in de minor Digital Marketing heeft les gehad van meerdere specialisten van Traffic Builders.”
IN KADER:
Naast winnaar Traffic Builders waren nog twee bijzondere Almeerse bedrijven genomineerd voor de jaarlijkse ondernemingsprijs: Rixax Verhuur en Jeveka. De genomineerde bedrijven waren geselecteerd door een jury van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven onder voorzitterschap van wethouder Pol van Economische Ontwikkeling. De jury keek daarvoor onder andere naar de mate waarin de bedrijven marktkansen zien en benutten, naar de bedrijfsresultaten en naar de betrokkenheid bij de stad.

Artikel geplaatst op: 23 februari 2018 - 08:41

Gerelateerd

Delen