Lelystad Airport steeds meer hoofdpijndossier

Decennialang wordt al gesproken over de uitbreiding van Lelystad Airport. Vorig jaar werd eindelijk begonnen met het realiseren van die uitbreiding. Maar de weerstand neemt toe, mede door het overleggen van onduidelijke cijfers. Zo lijkt Lelystad Airport steeds meer een hoofdpijndossier te worden.
De directeuren van Lelystad Airport en Kampstaal staalbouw hesen samen de vlag richting het hoogste punt van de verkeerstoren. (Foto: aangeleverd)

Het was de bedoeling dat Lelystad vanaf april 2019 een groot deel van de vakantievluchten ging overnemen van Schiphol. Het gaat om vakantievluchten binnen Europa en andere bestemmingen rond de Middellandse Zee. De lokale overheden konden hun lol niet op, want het vliegveld zou voor grote werkgelegenheid zorgen. En dat zorgt dan weer voor een gezonde economie in Flevoland. In zijn nieuwjaarstoespraak twijfelde Commissaris van de Koning Leen Verbeek nog totaal niet over de uitbreiding. Hij noemde het protest tegen uitbreiding nog een ‘rituele rimpeling’.
Maar natuurlijk komt er altijd weerstand tegen dit soort uitbreidingen, vooral ook vanwege de geluidsoverlast. Vooral in het noorden en oosten van Nederland vrezen bewoners de dalende en stijgende toestellen. En ook de politiek laat zich horen. Regeringspartij ChristenUnie liet voorzichtig weten dat uitstel van de uitbreiding onvermijdbaar lijkt. Als de partij daar aan vasthoudt ontstaat een kamermeerderheid en is uitstel een zeer reële optie geworden. En GroenLinks-aanvoerder Jesse Klaver kondigde begin februari aan dat Amsterdam (aandeelhouder Schiphol) een rol zou moeten spelen om de groei van Schiphol (Lelystad dus, red.) zelfs helemaal te stoppen. GroenLinks staat op stevige winst in de hoofdstad.

Onrust

De weerstand is mede het gevolg van slechte communicatie. De geluidscijfers die werden gepubliceerd in de milieueffectrapportage, blijken niet onomstreden en zorgt voor onrust. Belanghebbende bewoners en ondernemers in de buurt van de aanvliegroutes voelen zich hierdoor bedonderd en ook is er argwaan over het aantal vliegbewegingen dat op Lelystad Airpot zal plaatsvinden in de eerste jaren. Voorlopig ligt de bal eerst bij het kabinet dat een beslissing moet gaan nemen.

Toren

Inmiddels is de bouw van de nieuwe luchthaven in volle gang. Zo is de verlengde start- en landingsbaan al opgeleverd is de verkeerstoren verhoogd van 9 naar 22,4 meter. Dat is nodig omdat de luchtverkeersleiding goed zicht moet hebben op de verlengde start- en landingsbaan. In mei wordt de verkeerstoren opnieuw in gebruik genomen.
Artikel geplaatst op: 06 februari 2018 - 13:24

Gerelateerd

Delen