Autozaken - Wie doet het met wie?

Wie de autowereld niet goed kent, zal onlangs met opgetrokken wenkbrauwen het bericht gelezen hebben dat PSA (Peugeot/Citroën) voor een bedrag van 2,2 miljard euro concurrent Opel/Vauxhall van General Motors (GM) heeft overgenomen.


Opel, dat van moeder GM alleen in Europa auto's mocht verkopen, schrijft al vele jaren rode cijfers. U zult zich als ondernemer ongetwijfeld afgevraagd hebben waarom de Fransen een al jarenlang verliesgevend bedrijf opkopen. Experts wijzen er op dat Opel (GM) verder is met de ontwikkeling van elektrische auto's en die knowhow kan PSA goed gebruiken, want dit soort automobielen heeft de toekomst. Ook liggen er voor Opel kansen in de rest van de wereld.
Het is in de autowereld zeker niet ongewoon om samenwerking te zoeken en zelfs overnames te doen. Er zijn in deze branche heel veel kruisbestuivingen, al was het alleen maar om de (ontwikkelings)kosten te drukken. Schaalvergroting leidt tot kostenbesparing.
Zo ben ik eens in deze materie gedoken. Er zijn bekende conglomeraten. Zo bestaat de Volkswagen Group bijvoorbeeld uit Volkswagen zelf, Audi, Porsche, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini en Bugatti. Is BMW eigenaar van Mini en Rolls-Royce. Renault is grootaandeelhouder bij Nissan, eigenaar van Dacia en Samsung en het heeft een meerderheidsbelang via de Renault Nissan Alliantie in het Russische Lada (AvtoVaZ). Ook heeft Nissan een flink aandeel in Mitsubishi.
Fiat is ook een behoorlijke veelvraat. Is eigenaar van Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati en heeft het voor het zeggen bij Chrysler en Jeep. Toyota heeft een groot belang in Daihatsu en in mindere mate in Mazda, Isuzu en Subaru. Produceert samen met PSA in het Tsjechische Kolin de Aygo, waar ook de Peugeot 108 en Citroën C1 van de band lopen. Lexus is het prestigemerk van Toyota, zoals Infiniti dat is van Nissan. Daimler bezit de merken Mercedes-Benz en smart en Hyundai nam jaren geleden het toentertijd zieltogende Kia over. Zondermeer opmerkelijk was de deal die het Chinese Geely sloot met Ford om Volvo over te nemen en gingen Jaguar en Land Rover naar het Indiase Tata Motors.
Er zijn maar een paar autofabrikanten die nog op eigen benen staan. Ford en Honda zijn nog zelfstandig, maar zoeken zo nu en dan ook toenadering tot andere producenten voor de ontwikkeling van nieuwe technieken. De belangen en de bedragen zijn zo groot, dat schaalvergroting onontkoombaar is in de autowereld.

Hans van Sunder


Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 02 mei 2017 - 06:05

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: