Autozaken - Leasen 2.0

De begin dit jaar veranderde fiscale bijtellingsregels kan het leaseautomodel wel eens flink op zijn kop gaan zetten. Alleen volledige elektrisch aangedreven auto's komen nog in aanmerking voor een gunstige bijtelling (4%). Voor alle andere auto's - dus ook plug-in hybrides -geldt nu een vast tarief van 22 procent.


De zakelijk rijder komt in de toekomst, als hij of zij aan een nieuwe auto toe is, voor een belangrijke keuze te staan. Gewoon op de oude voet verder (leasen en bijtelling betalen), opteren voor private lease of de auto maar weer zelf kopen en de zakelijk gereden kilometers declareren. Dat het huidige model op termijn op de schop gaat, lijkt wel duidelijk. Leasen 2.0 ligt in het verschiet.
Net als de leaserijder ontkomt ook de leasemaatschappij niet aan heroverwegen van hun businessmodel. Niet alleen gewijzigde fiscaliteit van de auto van de zaak vraagt om aanpassing, maar ook de veranderende mobiliteitsbehoefte gaat een niet onbelangrijke rol spelen. En dan zijn er nog de nieuwe IFRS (International Financial Reporting Standards) boekhoudregels, die invloed hebben. Dan hebben we het nog niets eens gehad over de zelfrijdende auto die op de langere termijn dramatische veranderingen teweeg zal brengen.
Marchel Koops, directeur van autoleasemaatschappij Athlon, liet er onlangs op een bijeenkomst van Automotive Insiders zijn licht over schijnen. Hij ziet het leasemodel op de middellange termijn echt veranderen. Athlon is nu al veranderingen aan het doorvoeren en zal er over een jaar of vijf heel anders uitzien. ''Doen we dat niet, dan worden we de 'Kodak' van de leasemaatschappijen''.
Op tijd wijzigingen doorvoeren en nieuwe leasemodellen lanceren is niet altijd even eenvoudig, omdat nieuwe producten juist in de opstartfase geld kosten. Wie dat echter niet doet, zet het voortbestaan van het bedrijf op het spel. Timing zal daarbij van doorslaggevend belang zijn, net als flexibiliteit en digitalisering. Wie de boot mist, kan de tent wel sluiten.
Het wordt dus een spannende, maar ook interessante tijd voor de leasebranche en een tijd voor bezinning van de leaseautorijder. Wat de toekomst ons zal brengen, is nog moeilijk exact te voorspellen, maar dat private lease daarin een cruciale rol zal gaan spelen, lijkt zeker. Leasemaatschappijen zullen zich dus niet alleen op de zakelijke, maar ook op de particuliere rijder gaan richten.

Hans van Sunder


Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 02 maart 2017 - 06:08

Gerelateerd

Delen