Rijden met Ford S-MAX Titanium 2.0 TDCi
Praktisch en toch sportief

Toen de Ford S-MAX bijna tien jaar geleden werd gelanceerd, baarde hij opzien en verkozen tot Auto van het jaar 2007. Maar veel navolging kreeg de S-MAX niet. Toch blijft Ford met de nieuwe S-MAX het concept trouw.

Ford S-MAX. (Foto: aangeleverd)


Dat is best wel opmerkelijk, want de fullsize MPV is op z’n retour. Maar de S-MAX is geen klassieke MPV. Je zou hem eigenlijk best een crossover kunnen noemen.
De hernieuwde kennismaking was met een S-MAX Titanium met 2.0-liter TDCi dieselmotor. Kost zonder opties 51.040 euro, maar was zoals zo vaak opgeleukt met onder meer suède/leren bekleding, metallic lak, Comfort Pack, Winter pack, Titanium X Pack, Parking Pack 2 en Panorama Pack. Prijs 61.565 euro.

Dynamisch

De nieuwe S-MAX is een dynamische auto. Hij is niet heel veel anders dan zijn voorganger, maar heeft wel de Aston Martin-achtige grille. De neus is imposant en de daklijn loopt naar achteren toe behoorlijk af. Dat zorgt voor dynamiek in het design. Daardoor komt de S-MAX niet echt als een MPV over, meer als een crossover.
Met bijna 4,80 meter is de S-MAX fors. Dat levert ruimte op voor drie zitrijen. Helemaal achterin is het alleen goed te doen voor (niet al te grote) kinderen. Maar die twee stoeltjes kunnen heel simpel in de vloer worden neergeklapt en dan ontstaat een mooie vlakke laadvloer van 700 liter, uit te breiden tot net iets meer dan twee kuub. De stoelen op de middelste zitrij zijn goed te verstellen, maar het zitcomfort houdt niet over. Voorin zit je wel als een vorst.
Het interieur van de S-MAX ziet er keurig verzorgd uit. Er zijn kwalitatief betere materialen gebruikt, die zachter aanvoelen en de kwaliteitsbeleving verhogen. Het dashboard komt een stuk rustiger over. Minder knoppen en een goed afleesbaar kleurenaanraakscherm op de middenconsole.

Soepel

De 2.0-liter turbodiesel past uitstekend bij de S-MAX. Hij is goed voor 132 kW/180 pk en een maximum koppel van 400 Nm. Dat hoge koppel blijft tussen de 2.000 en 2.500 toeren constant. Het heeft dan ook niet zoveel zin om de motor hoog in de toeren te jagen. Hij presteert het beste tussen de 1.500 en 3.000 toeren. Is dan ook redelijk stil. En prachtig soepel. De zesbak schakelt duidelijk en direct, met niet al te grote schakelwegen. Met een top van 208 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,5 seconden kun je van sportieve prestaties spreken en daarbij blijft het brandstofverbruik keurig binnen de perken met 1 op 14,9 (fabrieksopgave 1 op 18,5).

Verrassend

De eerste S-MAX reed al uitzonderlijk goed voor een MPV en de nieuwe is nog beter. Het is echt verrassend hoe sportief je met de S-MAX kunt rijden. Natuurlijk zit je hoger dan in een Mondeo, maar dat is eigenlijk het enige verschil in rijbeleving. De S-MAX blijft in bochten mooi vlak, heeft een licht maar makkelijk te corrigeren onderstuur en vrijwel alle oneffenheden in de weg worden keurig gladgestreken. Het is een heerlijke auto voor de lange afstand. Hoge snelheden houdt hij moeiteloos vol en daarnaast beschikt hij over een stel uitstekende remmen.

Conclusie

Opnieuw bewijst Ford met de S-MAX dat een fullsize MPV beslist niet als een bestelbus hoeft te rijden. Het is een verrassend sportieve auto met heel veel ruimte. Eigenlijk krijg je geen moment het idee in een MPV te rijden en dat is klasse.

Artikel geplaatst op: 12 februari 2016 - 11:04

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: