Rijden met Mini Clubman Cooper

Mini betekent klein, dus toen het 3,05 meter lange geesteskind van Alec Issigonis in 1959 uitkwam, droeg hij heel toepasselijk die naam. Net na de millenniumwisseling in 2001 lanceerde BMW de nieuwe Mini. Die was al een stuk groter en de nieuwe Mini Clubman spant helemaal de kroon.

De Mini Clubman (Foto: aangeleverd)


Hij draagt nog de merknaam, maar er is eigenlijk niets Mini's meer aan de Clubman. Een week was de Clubman Cooper te gast. Zoals iedere Mini geen prijsbreker. Basisprijs 27.550 euro. Maar als Chili en met tal van andere opties, waaronder de Pure Burgundy metallic lak, het Chester leerpakket in de kleur Indigo blauw en head-up display kwam de prijs op 39.617 euro uit.

Volwaardig


De vorige Clubman was best een bijzondere auto met zijn kleine portieren achter (suicide doors). Die hebben plaats gemaakt voor twee volwaardige deuren, want de nieuwe Clubman is ruim een kwart meter langer dan zijn voorganger. De Clubman heeft dus veel van een stationwagon weg. Het dak is heel ver doorgetrokken en de twee openslaande portieren achter staan bijna loodrecht. Bij de Cooper hangt boven die deurtjes een spoiler. Van voren is de Clubman heel erg Mini met zijn grote ronde koplampen en zijn karakteristieke grille.
Met 4,25 meter lengte bij een wielbasis van 2,67 meter is er eindelijk leefruimte achterin. Nog steeds is die niet royaal, maar zeker voor kinderen heel goed te doen. Deze Clubman is dus Mini's gezinsauto bij uitstek. Bovendien blijft er nog aardig wat bagageruimte over. Die varieert van 360 tot maximaal 1.250 liter. Het dashboard inclusief instrumentarium is en blijft heel bijzonder met direct achter het stuur de snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter en in het midden de enorme ronde klok, waarin onder meer de navigatie is opgenomen.

Driecilinder


Als je flink gas geeft of doortrekt in een versnelling wordt het onmiskenbare geluid van de driecilinder hoorbaar. Nimmer wordt het storend. Het geluid past bij het sportieve karakter. In de Cooper levert de 1,5-liter turbomotor 100 kW/136 pk en 220 Nm en dat net even boven het stationair toerental (1.250 toeren). Een lekker soepel motortje dus, dat in mijn geval gekoppeld is aan een niet altijd even duidelijk schakelende zesbak. Je kunt je lekker sportief uitleven met de Clubman Cooper, want hij haalt 205 km/uur en heeft 9,1 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/uur. Een groot drinker is hij ook niet, al is de 1 op 15,7 wel lager dan de beloofde 1 op 19,6.

Lekker


De Clubman mag dan met afstand de grootste Mini zijn, het is en blijft wel een Mini en dat komt vooral tot uitdrukking in de wegligging. Door de langere wielbasis is hij net wat comfortabeler en misschien net iets minder scherp dan de driedeurs, maar ook bij de Clubman staan de wielen op de hoeken en kun je zonder problemen met flinke snelheid een bocht om met heel laat wat onderstuur op. De besturing is direct en licht en ook in de middenpositie secuur. Je kunt gewoon lekker stoeien. En mocht het mis dreigen te gaan, dan grijpt het ESP op tijd in en heb je altijd nog een stel uitstekende remmen.

Conclusie


De Clubman is de meest praktische Mini van dit moment. Het is voldoende ruim achterin, de achterbank is door de volwaardige achterportieren prima te bereiken en toch kun je hem als een echte Mini rijden.

Artikel geplaatst op: 12 februari 2016 - 11:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: