Column Hans van Sunder: Trendbreuk

Zakelijk rijders krijgen meer noten op hun zang

Leaseauto's worden groter en duurder en het belang van kostenbesparing bij bedrijven neemt af. Zie daar de opvallendste resultaten van het Nationale Zakenauto Onderzoek (NZO) 2015.
Er is dus een duidelijk trendbreuk waar te nemen, want de laatste jaren werd de keuze voor een zakenauto steeds rationeler en werd er steeds bewuster voor een lagere bijtelling gekozen. Hoewel bijtelling nog steeds belangrijk is bij de keuze van de auto van de zaak, valt te verwachten dat dit in de komende jaren minder mee gaat spelen, want de spelregels zullen drastisch veranderen.
Dit jaar is er al geen 0-tarief meer. Puur elektrische auto's kennen 4 procent bijtelling. Auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km komen in aanmerking voor 15 procent, tussen de 51 en 106 g/km CO2 moet 21 procent van de cataloguswaarde van de auto bij het salaris opgeteld worden en boven de 106 g/km CO2 is de bijtelling 25 procent. In 2017 volgt de echte grote hervorming. Dan zal er een generieke bijtelling van 17 procent gaan gelden voor de auto van de zaak met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 g/km en die gaat in 2018 naar 19 procent en in 2019 naar 22 procent. In 2017 gaat het tarief voor alle andere auto’s al naar 22 procent. Dus zuinige auto's (51-106 g/km CO2) gaan omhoog van 21 naar 22 procent en boven de 106 g/km CO2 volgt een verlaging van 25 naar 22 procent. Alleen de volledig elektrische auto blijft 4 procent bijtelling houden, maar alleen over de eerste 50.000 euro (boven 50.000 euro 22 procent). Wat deze verandering voor effect op de zakelijke automarkt zal hebben, is op dit moment moeilijk in te schatten.
Opmerkelijk is dat vorig jaar het belang van kostenbesparing op mobiliteit bij bedrijven is afgenomen. In 2014 stond het nog met stip bovenaan, wordt zeker nog gezien als speerpunt, maar flexibiliteit creëren voor de werknemers en aantrekkelijk werkgeverschap winnen duidelijk terrein.
Een andere trendbreuk valt te noteren bij de merkloyaliteit. Die is vorig jaar in vergelijking met het jaar daarvoor niet afgenomen. Nog steeds is die merkloyaliteit opmerkelijk laag, maar de daling in gestopt. Overigens zijn er automerken die daar weinig last van hebben. Ik noem Tesla, Mercedes, Land Rover, Jaguar en heel opvallend Mazda.
Private Lease is een nieuw fenomeen dat sterk in opkomst is, maar de leaserijder moet daar (voorlopig) nog niet veel van hebben. Die zweert bij de auto van de zaak.

Hans van Sunder


Autojournalist
HVS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 30 juli 2015 - 09:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: