Hans van Sunder - Stroomversnelling

Eind oktober heb ik, als ik goed geteld heb, voor de tiende achtereenvolgende keer de Tokyo Motor Show bezocht. De absolute ster was daar de nieuwe Mazda RX Vision, een bloedmooie sportcoupé waarin de legendarische rotatie-/wankelmotor zijn comeback maakt. Traditiegetrouw ook weer veel gekke karretjes.


Wandelend over de beurs vielen mij echter nog twee zaken op. Ten eerste. Elektrisch, dus emissievrij rijden is in een stroomversnelling terechtgekomen. Niet de klassieke manier die we nu kennen van bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de onder leaserijders uit de hogere echelons zeer populaire Tesla Model S, heeft de toekomst. Nee, het wordt de brandstofcel waarin met behulp van waterstof elektriciteit wordt opgewekt om de elektromotor aan te drijven.
Toyota heeft in Japan de Mirai Fuel Cell al rondrijden en die kwam, heel toevallig net aanrijden toen ik het eerste waterstoftankstation in Tokio bezocht. Die Mirai komt naar Europa, maar voorlopig niet naar ons land omdat hier de infrastructuur voor dit soort auto's nog schromelijk tekortschiet. Op dit moment zijn er slechts twee waterstoftankstations in Rhoon (bij Rotterdam) en Helmond. Arnhem en Oude Tonge volgen binnenkort, maar waar blijven de stations in steden als Amsterdam, Den Haag of Utrecht? Deze vraag stelt de Nederlandse Hyundai-importeur, die als enige met de ix35 Fuel Cell een brandstofcelauto in ons land te koop aanbiedt. Het inrichten van een waterstoftankstation is een dure kwestie, kost tussen de één en twee miljoen euro. De Duitse overheid gaat de bouw meefinancieren. In Den Haag blijft het stil.
Toyota (met de Mirai) en Honda (met de FCX Clarity) zijn echte brandstofcelpioniers. Op de show in Tokio toonde Lexus - het prestigemerk van Toyota - bijvoorbeeld de LF-FC. Maar de visie van Toyota reikt veel verder dan elektrisch rijden alleen. Vol enthousiasme schetste een woordvoerder van Toyota in Tokio een toekomstbeeld waar brandstofcelauto's in staat zijn (als het er maar genoeg zijn) om een hele stad van stroom te voorzien en elektriciteitscentrales overbodig worden.
Dan zijn we heel veel jaren verder. Eerder al kunnen we het rijden aan de auto zelf overlaten. De autonoom rijdende auto staat voor de deur. Tesla heeft al typegoedkeuring voor de Autopilot. Er moeten nog de nodige juridische zaken worden geregeld en de systemen moeten betrouwbaarder, maar de dag nadert snel dat u in uw auto stapt, voor autopilot kiest, het stuur ziet wegklappen, en vervolgens heel ontspannen naar uw bestemming rijdt.
De Tokyo Motor Show heeft mij de ogen wat dit aangaat geopend.

Hans van Sunder


Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 10 december 2015 - 08:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: