Nieuwe generatie MAN-veiligheidssystemen

MAN introduceert per direct een nieuwe generatie noodremassistent die werkt met gecombineerde sensoren. Hierbij worden de gegevens van twee sensoren, de radar bekend van de adaptieve cruise control en de camera van het spoorbewakingssysteem, gecombineerd. Het gevolg is dat het veiligheidssysteem verkeerssituaties met een grotere betrouwbaarheid en een hogere snelheid kan interpreteren. Daardoor wordt tijd gewonnen in de honderdsten van seconden die het verschil uitmaken bij een noodremming. Minstens zo belangrijk is dat de kans dat het systeem in actie komt terwijl er niets aan de hand is, tot het absolute minimum wordt gereduceerd. Met de nu toegepaste techniek is dit MAN gelukt. Daarmee loopt MAN vooruit op toekomstige regelgeving.

Per direct wordt naast EBA het nieuwe LGS (Lane Guard System, spoorassistent), dat waarschuwt tegen het overschrijden van de wegmarkering, op elke MAN in serie opgebouwd, waarvoor vanaf 1 november 2015 de nieuwe Europese eisen gelden ten aanzien van noodremsystemen. Hieronder vallen de meeste trucks en bussen van MAN. De nieuwe spoorassistent of Lane Guard System activeert zichzelf vanaf een voertuigsnelheid van 60 km/h. Naast EBA en LGS wordt ook ESS, het waarschuwingssysteem voor achterop rijdend verkeer, toegevoegd. Bij een noodremming komt het ESS in actie, zodat overige verkeersdeelnemers tijdig kunnen zien dat er wat aan de hand is. Alarmlichten knipperen met verhoogde frequentie waardoor mogelijke verdere gevolgschade wordt voorkomen.

Verplicht vanaf 1 november

Vanaf 1 november 2015 is het in Europa verplicht om nieuw gebouwde trucks met een GVW van acht ton of meer en met een luchtgeveerde achteras met een automatisch noodremsysteem uit te rusten. In twee- en drie-assige bedrijfswagens vanaf 3,5 ton GVW moet ook een spoorassistent gemonteerd zijn. Op 1 november 2018 volgt een aanscherping van de eisen aan reactietijd en vertraging. De noodremassistent EBA die MAN sinds juli 2015 inbouwt, voldoet ruimschoots aan de eisen die gelden voor de tweede fase, die dus in november 2018 verplicht wordt voor nieuw toegelaten voertuigen. Dit alles biedt voordeel voor de klanten van MAN, die dus meer dan 'goed' zitten met hun noodremsysteem en die vandaag al kunnen beschikken over een truck die aan de veiligheidseisen van 2018 voldoet.

 

Aanhoudende trend naar veiligheidssystemen

Heinz-Jürgen Löw, bij MAN verantwoordelijk voor sales en marketing, benadrukt: “Deze ontwikkeling  bevestigt onze inzet inzake actieve veiligheid. Vanaf juli 2015 is de nieuwe generatie noodremsystemen en spoorassistenten in trucks en bussen standaard ingebouwd in vrijwel al onze voertuigen. Onze klanten kunnen tevreden zijn met een duidelijk riantere serie uitrusting en een beduidend hoger niveau van actieve veiligheid. De remprestatie die in Europa in 2018 wordt vereist, wordt nu al door de nieuwe Emergency Brake Assist van MAN duidelijk overtroffen.” 

                                 

 

 

 

                                 

 

    

 

    

 

 

 

Volg MAN via:  

Relevante links:

 

Aanmelden Pon persberichten

MAN Truck en Bus Newsroom

 

 

Flickr

 

 

RSS-feeds MAN persinformatie

 

                              

                              

                               

                               

 

Noot voor redactie:

MAN Truck & Bus b.v.

Lia Herzog

Tel. +31 (0)6 51 64 81 07

lia.herzog@pon.com

 

Dit persbericht is met bijbehorend fotomateriaal te vinden op nieuws.man-trucks.nl

 

 

MAN Truck & Bus b.v. is de Nederlandse importeur van MAN bedrijfswagens en bussen. MAN Truck & Bus is een dochteronderneming van Pon, Nederlands grootste onderneming in de automotive branche. MAN Truck & Bus werkt in Nederland nauw samen met een dealerapparaat van 11 dealers met 34 vestigingen en 2 BusPartner vestigingen. MAN bedrijfswagens en bussen voor Nederland worden gefabriceerd door MAN Truck & Bus AG op verschillende locaties in Europa.

Artikel geplaatst op: 18 september 2015 - 14:28

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: