Column: Kamervragen

Het gebeurt niet vaak dat er Kamervragen worden gesteld over een specifieke auto, maar die twijfelachtige eer is onlangs de Volvo XC90 T8 Twin Engine te beurt gevallen.


Wat is er aan de hand? CDA-kamerlid Pieter Omtzigt, financieel luis in de pels van dit kabinet, en partijgenoot Martijn van Helvert wilden van de staatsecretarissen van Financiën en Infrastructuur weten of er geen dreigend gat in de begroting ontstaat door de enorme populariteit van onder andere de nieuwe Volvo XC 90 T8 Twin Engine.
Hoe verhoudt milieuwinst zich ten opzichte tot de belastingsubsidie en hoeveel kost deze nieuwe Zweed (en andere plug-in hybrides als de VW Golf GTE) de schatkist aan gemiste BPM, motorrijtuigenbelasting en bijtelling. Het zou om honderden miljoenen gaan. Deze vragen tonen niet alleen de absurditeit van de fiscale regeling aan, maar ook direct het failliet daarvan. Zoveel is wel duidelijk.
Overigens niet alleen van de bijtellingsregeling, maar zeker ook van de verouderde methode om het gemiddelde consumptie van een auto te meten. Die is echt niet meer van deze tijd en laat telkens een grote discrepantie tussen theorie en praktijk zien. Dan kan het dus gebeuren dat een grote SUV met meer dan 400 pk toch maar 7 procent bijtelling heeft.
Je mag het de autobranche niet aanrekenen. Zij voldoen aan de regels, die door de overheid zelf zijn opgesteld. En dan geeft het geen pas om tijdens de wedstrijd de regels te veranderen en de aangescherpte CO2-eisen voor fiscale bijtelling van 1 januari 2016 naar voren te halen (1 juli). Dat is echt onbehoorlijk bestuur en dat zie ik ook niet gebeuren.
Dus had die Mitsubishi-dealer zijn centen voor een advertentie in de krant, waarin hij suggereert dat op 1 juli de bijtellingstarieven verhoogd zullen worden en ronkend oproept de vervroegde verhoging van de bijtelling voor te zijn door snel een Outlander PHEV te kopen, zijn geld in zijn zak kunnen houden.
Den Haag heeft deze situatie zelf in de hand gewerkt. Het systeem is ondoordacht en een gruwel voor de autobranche. Als autodealer word je echt gek van dat Haagse gekonkel. Typerend voorbeeld: In 2013 werd de Renault Mégane, toen het nog een 14%-model had, de bestverkochte auto in ons land. Het jaar daarop werd nog nauwelijks een wiel verkocht. Probeer zo maar een bedrijf te runnen. Het wordt dus tijd voor rigoureuze verandering, maar dat zal niet eerder dan in 2017 gebeuren.


Hans van Sunder


Journalistieke en tekstproducties
Communicatieadviseur
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com

Artikel geplaatst op: 21 augustus 2015 - 13:26

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: