Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

Door Hans van Sunder

 

Superieure stuurmansauto


Al vele jaren heb ik Ford hoog zitten als het om de rijeigenschappen van hun modellen gaat. De nieuwe Focus bevestigt die reputatie opnieuw. Het blijft in zijn klasse een van de best sturende auto’s.
De nieuwe is bovendien net weer wat beter geworden en veiliger ook. Dat bleek na een week sturen in de Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium. Die kost 26.195 euro en is dan heel compleet. Hij kent 25 procent bijtelling, maar er zijn heel wat andere Focus-versies met 20 procent.
De Focus is niet compleet nieuw. Hij kreeg een facelift of specifieker een neuscorrectie en is nu ook getooid met een grille in de vorm van een omgekeerd trapezium die zo van een Aston Martin geschroefd lijkt.
De Titanium is van vrijwel alle gemakken voorzien. Dit garandeert een prettig en comfortabel verblijf. Heel prettig is de nu veel rustiger ogende middenconsole. Dankzij SYNC2 is het aantal bedieningsknoppen flink gereduceerd en komt die middenconsole veel overzichtelijker over. Aan de binnenruimte is niets veranderd. Dus voorin zit je uitstekend, achterin is het krapper en de laadruimte varieert van 476 tot 1.502 liter.

EcoBoost


De Focus is de eerste Ford die de nieuwe 1.5 EcoBoost benzinemotor heeft. In de door mij gereden versie is dat de variant met 110 kW/150 pk en 240 Nm koppel. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die naar behoren functioneert. De EcoBoost is heerlijk soepel en bouwt zijn vermogen mooi geleidelijk op. Hij doet daarbij zijn werk in stilte. Met een topsnelheid van 210 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 9,1 seconden kun je van sportieve prestaties spreken. Daarbij blijft het benzineverbruik mooi binnen de perken met 1 op 14,3.

Overtuigend


Door in de inleiding te stellen dat de Focus met betrekking tot het rijgedrag tot de absolute top in zijn klasse behoort, schep je hoge verwachtingen. Die worden overtuigend bevestigd. Nog steeds is het een feest om in de Focus te rijden. De balans in de auto is uitstekend, in bochten pas laat een simpel corrigeerbaar onderstuur en een lekkere, scherpe besturing. Ook bij de afstelling van het onderstel is een prima modus gevonden tussen comfort en sportieve wegligging. Het is echt een feest om de Focus Wagon te rijden en prettig om te weten dat de remmen de boel goed onder controle hebben.
En de Focus kan je ook wat lastige klusjes uit handen nemen. Zo kan hij zelfstandig in- en uitparkeren, nu zowel file als 90 graden. Voor net geen 1.000 euro (995 euro) biedt Ford bovendien het Driver Assistent Pack aan en dan moet je wel een enorme oen zijn om nog in de fout te gaan. Rijd je al zonder zelfvertrouwen in je auto rond, dan is Enhanced Transitional Stability, dat in de Focus debuteert en vroegtijdig ingrijpt bij slipgevaar, zo gek nog niet.

Conclusie


Ford is er in geslaagd om de Focus op vrijwel alle punten nog verder te verbeteren. Dat is een prestatie op zich, want de auto was al goed.

Artikel geplaatst op: 21 augustus 2015 - 11:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: