Guido Thys: “Economie kwakkelt structureel”

Hij is auteur van vijftien boeken en zakelijk spreker: de Belg Guido Thys deed onlangs onze regio aan om zijn boek ‘Voorbij de economische crisis!’ te promoten. Wie denkt dat dit boek de blije boodschap brengt dat de economische crisis voorbij is komt bedrogen uit.
Guido Thys: "Ondernemingen die succesvol zijn hebben maar één focus: waarde creëren voor de klant." (Foto: www.guidothys.nl)

“Onze economie is juist structureel aan het kwakkelen,” aldus Thys. “En de instrumenten waarmee we de vorige crisissen altijd met succes hebben bestreden, die werken niet meer. We kunnen niet blijven denken en doen zoals vroeger, dat geldt voor de overheid, financiële instellingen en ondernemers.”
Moeten we dan bij de pakken neer gaat zitten? Absoluut niet. We moeten ons aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, omdat er zoveel veranderd is. “De problemen die er zijn, zijn al van voor de economische crisis. Er is dus méér aan de hand. Het is een systemencrisis. We moeten ons denken en doen veranderen, maar niet alles hoeft op de schop. Kijk daarbij naar ondernemers die wel succesvol zijn, die wel het antwoord hebben gevonden.”
Het boek ‘Voorbij de economische crisis’ is een scherpe analyse, aangevuld met een werkboek voor wie doorbraakinnovaties wil realiseren. In het werkboek staan veel voorbeelden uit de eigen ondernemerspraktijk van Thys. Daarnaast is het gevuld met gerichte vragen die gaan naar de pijnpunten. Waarom loopt mijn omzet terug? Waarom komen er steeds minder mensen in mijn winkel? Is het de schuld van internet? “Nee, concurrentie vanuit internet is daarbij niet het pijnpunt. Het echte pijnpunt is dat jij als ondernemer daar geen antwoord op hebt."

Het nieuwe denken

Veertig, vijftig jaar lang was het sleutelwoord: massaproductie en massacommunicatie. De zelfde producten, diensten en boodschap voor iedereen. Maar er zijn volgens Thys veel dingen veranderd. "Nieuwe platformen en nieuwe paradigma’s. Traditioneel denken en werken binnen de bekende systemen werkt niet meer. Er ontstaan nieuwe routines, samenwerkingen en doelgroepbepalingen. Daaronder zit het nieuwe denken. De rol van internet mag niet worden onderschat, maar ook niet overschat. We gaan nog verder terug naar de individuele beleving, aankoop en maatwerk producten."
Volgens Thys is het belangrijkste: focus. Focus op het creëren van waarde voor je klant. Een eenvoudige theorie die je daarbij helpt is de doosjes-theorie. De doos is je product, daaromheen heb je een doosje. Het doosje is alles wat je doet om het je klant makkelijker te maken. Denk aan logistiek, communicatie en betalingswijze. Tot slot komt het doosje, de beleving en uitstraling van je product. “Dat geldt voor de Apple’s van deze wereld, maar ook voor de detaillist op de hoek en de zzp’er,” besluit Thys.
Vijf mythes ontkracht

1 We zitten in een economische crisis
"Als dat zo zou zijn dan hadden alle oude maatregelen wel geholpen. Er is méér aan de hand, we zitten in een systemencrisis. De problemen dateren al van voor 2008."
2 De crisis is overmacht, daar kan ik niets aan doen
"Onzin. Als het overmacht zou zijn dan kan niets of niemand daar wat tegen beginnen, maar ook nu zijn er succesvolle ondernemers."
3 Het waait wel weer over
"Als het zou overwaaien dan was dat al lang gebeurd. Succesvolle ondernemers zijn niet stil blijven zitten, die zijn wat gaan doen, die hebben een doorbraakinnovatie gerealiseerd."
4 Hard werken, dan komt het vanzelf
"Hard werken betekent nog niet dat je succesvol bent. Focus is veel belangrijker. Ondernemingen die succesvol zijn hebben maar één focus: waarde creëren voor de klant."
5 Alles moet op de schop
"Vooral niet! Minstens twee dingen zijn en blijven universeel. Behoeften bijvoorbeeld blijven altijd hetzelfde, je koopt een brood niet alleen vanuit een behoefte (honger), maar ook vanuit een wens: een lekker broodje. Je moet als ondernemer weten wat de behoeften van je klant zijn. Die mag je nooit overboord gooien. Daar komt bij je core essence; weten waar je als ondernemer heel goed in bent. Daarvoor moet je teruggaan naar je passie. Wanneer je die vervolgens laat aansluiten op de diepste behoefte van je klant, dan heb je een succesvolle onderneming."
www.guidothys.nl
Artikel geplaatst op: 31 oktober 2014 - 09:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: